مهرداد توماری

بیت باکس چیست؟

بیت باکس

بیت باکس چیست؟ آیا با مفهوم بیت باکس در موسیقی آشنایی دارید؟ آیا تا کنون نام این واژه را شنیده‌ اید؟ بیت باکس زدن یا حنجره نوازی یا ضرب دهانی نوعی از سازهای کوبه‌ ای می‌ باشد. بیت باکس را می‌ توان هنر تولید کردن ریتم، ضرب درام و موسیقی با استفاده کردن از دهان دانست که جزو یکی از ۵ عناصر مهم و اصلی موسیقی هیپ هاپ محسوب می‌ شود. در این مقاله بیت باکس را بررسی می‌کنیم.

بیت باکس چیست؟

گفتیم که بیت باکس، حنجره نوازی یا ضرب دهانی و یکی از سازهای کوبه‌ ای محسوب می‌ شود. در واقع بیت باکس را می‌ توان هنر تولید کردن موسیقی، ریتم و ضرب درام با استفاده کردن از دهان دانست. بیت باکس در حال حاضر یکی از ۵ عناصر اصلی و مهم در موسیقی هیپ هاپ محسوب می‌ شود. گر چه این واژه تنها به موسیقی هیپ هاپ محدود نمی‌ شود. به بیان دیگر می‌ توان بیت باکس را هنر اجرای ساز و درام به وسیله دهان دانست که با فرهنگ هیپ هاپ در ارتباط است. البته می‌ تواند شامل تقلید کردن صدای ساز هم باشد، یعنی دقیقاً با توجه به تبهر داشتن بیت باکسر یا همان فردی که بیت باکس را انجام می‌ دهد، این شیوه قابلیت اجرای صدا در سازهای دیگر را نیز وجود دارد و از عناصر موسیقی هیپ هاپ می‌ توان به بیت باکسینگ اشاره کرد.

هنرمندان و خوانندگان زیادی در سراسر جهان سرگرم اجرا و فراگیری هنر بیت باکس می‌ باشند که معمولاً نیز به صورت زنده اجرا می‌ شود یا گاهی اوقات نیز خوانندگان صدای مورد نظرشان را به وسیله دهان اجرا کرده و در استودیو ضبط می‌ کنند و تنها قسمتی از آن به صورت زنده اجرا می‌ شود. این شیوه در موسیقی‌ های متفاوتی استفاده می‌ شود، چون همواره در فضای مجازی هنرمندان زیادی در حال اجرا هستند و همین موضوع موجب شده است که بتوانند کنسرت و اجراهای خیابانی خوبی هم داشته باشند.

در کشور ما نیز هنرمندان زیادی هنر بیت باکس را دنبال می‌ کنند و علاقه و استعداد زیادی در اجرای آن دارند. فعالیت این افراد غالباً در فضای مجازی است و گاهی اوقات نیز بیت باکس ایرانی در پارک‌ ها و گردهمایی‌ های دسته جمعی اجرا می‌ شود. این موضوع نشان دهنده علاقه افراد به اجرای بیت باکس می‌ باشد.

این شیوه از اجرا که به صورت خاص و بدون هیچ گونه همراهی ساز، توسط فرد یا گروهی انجام می‌ شود در ابتدا به وسیله برخی گروه‌ های مذهبی در کلیساها اجرا می‌ شد. به دلیل جذابیت آن بعدها به صورت فراگیر و در سطح دنیا نیز طرفداران زیادی پیدا کرد. در دین اسلام نیز بیت باکس یا آکاپلا با نام تواشیح در اجرای موسیقی‌ های حماسی و مذهبی استفاده می‌ شود و جایگاه خاصی در جهت اجرا کردن شعرهای دینی، مذهبی و حماسی دارد.

در واقع می‌ توان یکی از معروف ترین اجراهای بیت باکس را مراسم‌ های مذهبی دانست. در حال حاضر نیز افراد و گروه‌ های مختلفی به صورت کاملاً حرفه‌ ای بیت باکس و یا آکاپلا را دنبال می‌ کنند و تا کنسرت‌ های زیادی نیز در این خصوص اجرا می‌ کنند که با استقبال خوب مخاطبان مواجه می‌ شوند.

این شیوه از اجرا کردن به صورت کامل با دیدن ابراز می‌ شود و این هنرمند است که با خلق کردن اثرات نوآورانه می‌ تواند پردازش موسیقی و آواز را انجام داده و به جذب هر چه بیش تر مخاطبان کمک کند. در واقع با استفاده کردن از تکنیک‌ های مختلفی می‌ توان بیت باکس را به شیوه‌ ای زیبا و البته منحصر به فرد اجرا کرد.

سخن پایانی

در این مقاله بیت باکس را بررسی کردیم. بیت باکس یا آکاپلا در واقع شیوه‌ ای از اجرا کردن است که به شکل خاصی انجام شده و هیچ گونه سازی آن را همراهی نمی‌ کند. این شیوه اجرا کردن در حال حاضر به صورت گسترده در سراسر جهان استفاده می‌ شود و یکی از گروه‌ هایی که بیت باکس را به صورت حرفه‌ ای دنبال می‌ کنند گروه‌ های مذهبی جهت اجرای شعرهای آیینی، حماسی و مذهبی است. در سایت ترنیم با مفهوم بیت باکس یا آکاپلا، نحوه اجرا کردن آن و غیره بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0