مهرداد توماری

صدای فالستو یا فوسه

صدای فالستو یا فوسه

صدای فالستو یا فوسه چیست؟ چگونه می‌ توان به نحو صحیح از صدای فالستو در خوانندگی و گویندگی استفاده کرد؟ تفاوت صدای سر و فالستو چیست؟ فالستو در واقع محدوده‌ ای از صدا می‌ باشد که بسیار مهم و بحث برانگیز است. فالستو بسیار شبیه به صدای سر در هنگام خواندن آواز کلاسیک یا صدای سبک خانم‌ ها می‌ باشد که در آقایان با صدای سر نیز اشتباه گرفته می‌ شود. در این مقاله صدای فالستو یا فوسه را بررسی می‌ کنیم.

همه چیز درباره صدای فالستو (فوسه)

گفتیم که فالستو به محدوده‌ ای از صدا گفته می‌ شود که بسیار مهم و بحث برانگیز است. این محدوده صدا به صدای سر در هنگام آواز کلاسیک و صدای سبک خانم‌ ها بسیار شبیه است و گاهی اوقات نیز با صدای سر در آقایان اشتباه گرفته می‌ شود. صدای فالستو در آوازخوانی با نفس همراه است و می‌ تواند در هر محدوده صدایی برای خوانندگان خانم یا آقا اتفاق بیفتد.

در واقع می‌ توان گفت که صدای فوسه یا فالستو صدای کم عمق و هوادار است و اصلاً حجیم نیست. یک نکته مهم جهت درک کردن صدای فالستو این است که در فالستو حتماً تارهای صوتی با یک دیگر کمی فاصله می‌ گیرند و همین موضوع موجب می‌ شود هوا از لا به لای تارهای صوتی عبور کند. در نتیجه صدا به صورت هوادار به گوش مخاطب می‌ رسد. از این محدوده صدا معمولاً جهت خواندن بخش اعظم و یا کل قطعه استفاده نمی‌ کنند، بلکه معمولاً به صورت زینت در اجرای قطعات یا یک افکت به کار می‌ رود‌ چون فالستو هوا دارد و ما باید بتوانیم در هنگام خوانندگی تا حد ممکن از آن دوری کنیم، چون زیاده‌ روی کردن در استفاده از آن باعث التهاب حنجره و خالی شدن سریع هوا از داخل ریه‌ ها می‌ شود.

حتی در هنگام تمرین کردن و استفاده از صدای فالستو نیز نباید زیاده‌ روی کنید، چون آسیب های بسیار بد و جدی به قسمت حنجره وارد می‌ کند و این احتمال وجود دارد که خواننده به جای اجرای سر به طور اشتباهی به سمت فوسه خواندن پیش برود.

تفاوت فالستو با صدای سر

اولین و مهم‌ ترین تفاوتی که بین صدای سر و فالستو وجود دارد، این است که هنگام اجرا کردن صدای سر معمولاً حدود دو سوم از حد فاصل در تارهای صوتی زیپ می‌ شود و تقریباً صدای حجیم و تیز از قسمت یک سوم بالایی در تارهای صوتی به گوش می‌ رسد، اما در فالستو چنین موردی اتفاق نمی‌ افتد و تارهای صوتی کمی باز می‌ شوند و صدای خارج شده از حنجره همراه با هوا می‌ باشد. یا به بیان دیگر صدا رنگ اصلی خودش را ندارد.

تفاوت دیگر صدای سر و فالستو دامنه نت‌ ها در فالستو است که از محدوده نت‌ های صدای سر بسیار کم تر هستند. پس هیچ گاه فالستو را با صدای سر اشتباه نگیرید، هر چند فالستو نمی‌ تواند جای صدای سر را در خوانندگی بگیرد و همواره باید از زیاده‌ روی در آن پرهیز کرد. در واقع پیشروی خواننده به سمت فوسه خوانی یک نقش بزرگ در این هنر می‌ شود و هیچ گاه نباید خواننده به گونه‌ ای پیش برود که صدای فالستو جای صدای سر را بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله فالستو یا فوسه را بررسی کردیم. نکات مهمی در خصوص فالستو ذکر کردیم و گفتیم که فالستو چه تفاوتی با صدای سر دارد. در واقع فالستو با صدای سر دو مقوله کاملاً متفاوت هستند و هرگز نباید آن ها را یکی دانست یا به جای یک دیگر از آن ها استفاده کرد. از طرفی در هنگام تمرین و صداسازی تا حد ممکن باید از فالستو دوری کنید، چون استفاده بی‌ رویه و بیش از حد از فالستو موجب خالی شدن سریع از داخل ریه‌ ها و هم چنین التهاب حنجره می‌ شود که به مرور زمان در روند خوانندگی نیز مشکل به وجود می‌ آورد.

در سایت ترنیم با فالستو یا فوسه و تفاوت‌ های آن با صدای سر و هم چنین نحوه صحیح استفاده از آن آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0