مهرداد توماری

رهبر ارکستر کیست و چه وظیفه‌ ای دارد؟

رهبر ارکستر

رهبر ارکستر کیست و چه وظیفه‌ ای دارد؟ این فرد چگونه می‌ تواند گروه نوازندگان و اجرا کردن آن ها را هدایت کند؟ آیا با وظایف رهبر ارکستر و نحوه کار آن آشنا هستید؟ رهبر ارکستر به فردی گفته می‌ شود که کر، ارکستر، موسیقی، نحوه اجرا کردن موسیقی و گروه نوازندگان را رهبری و هدایت می‌ کند. در واقع این فرد می تواند به شیوه هنرمندانه هدایت گروه‌ های موسیقی را بر عهده داشته باشد. در این مقاله رهبر ارکستر و وظایف آن را بررسی می‌ کنیم.

رهبر ارکستر کیست و چه وظیفه‌ ای دارد؟

گفتیم که رهبر ارکستر به فردی گفته می‌ شود که جهت اجرای ارکستر، کر، موسیقی، نحوه اجرا کردن صحیح موسیقی و هدایت گروه نوازندگان را رهبری و هدایت می‌ کند. این کار به شیوه‌ ای کاملاً هنرمندانه و با مهارت انجام می‌ شود. معمولاً گروه‌ های ارکستر، کر و دیگر گروه‌ های موسیقی هدایت کننده و رهبر دارند و این فرد می‌ تواند جهت چگونگی اجرای موسیقی به آن ها فرمان دهد. این حرکات بدنی و اشاره‌ ها کاملاً قراردادی هستند و وظیفه رهبر ارکستر است که گروه‌ های موسیقی و اجرا کنندگان را جهت نواختن مجموعه‌ ای صحیح از نظر ضرب آهنگ هدایت کند. البته این هدایت کردن باید به شیوه‌ ای باشد که میزان و درجه ساز هر کدام از نوازندگان باید با یک دیگر مطابق و هماهنگ باشد.

معمولا رهبر ارکستر مقابل گروه اجرا قرار می‌ گیرد و با استفاده از دفتر نوتی که به آن پارتیتور می‌ گویند به شیوه و اجرا کردن درست نت‌ ها در انواع مختلف سازه‌ ها نظارت می‌ کند. این افراد از پارتیتور جهت اجرا و تمرین کردن استفاده می‌ کنند،چون جزئی‌ ترین اطلاعات در خصوص نحوه اجرا داخل آن ذکر شده است.

از جمله رازهایی که همواره برای برخی از ناشنوایان چالش برانگیز است، حرکات دست در رهبر ارکستر می‌ باشد. بسیاری از رهبران ارکستر جهت هدایت کردن و رهبری از حرکات دست‌ های خود، چوب یا باتوم میزانه کمک می‌ گیرند. هم چنین این افراد جهت فهماندن خواسته خودشان با حرکات چهره، سر و حتی تمام بدن استفاده می‌ کنند.

این افراد با حرکت باتوم یا دست راست خودشان ضرب، سرعت و هم چنین زمان ضربان و ریتم متریک را انجام می‌ دهند. علاوه بر آن گاهی اوقات مدیر ارکستر یا رهبر ارکستر به اجرا کنندگان اشاره می‌ کند تا به صورت بداهه و با میل خودشان یک ضرب موکد یا ضرب آهنگ را به آهنگ قبل اضافه کرده یا حذف کنند که به این کار دلخواه نوازی می‌ گویند.

وظایف رهبر ارکستر

رهبر ارکستر همان مدیر ارکستر یا مدیر گروه است و هر کدام از این مدیرها ممکن است شیوه مدیریتی خاصی را انتخاب کنند. بخش عمده و اصلی وظایفی که رهبر بر عهده دارد، باید پیش از آن که گروه نوازندگان کار خودش را شروع کند، به اتمام رسیده باشد. برخی از این وظایف عبارتند از:

  1. حل کردن مشکلات تکنیکی و هم چنین گوشزد کردن برخی خطاهای اجرایی
  2. هماهنگ کردن نوازندگان با یک دیگر
  3. مشخص نمودن زمان برای شروع نوازندگی یک ساز خاص در گروه
  4. انتقال دادن برخی از فرمان‌ ها و مفاهیم با استفاده کردن از حرکات سر
  5. تعیین کردن دینامیک موسیقی با اشاره‌ های دست چپ
  6. مشخص نمودن ضرب میزان با استفاده کردن از چوب، باتوم و به وسیله رسم کردن اشکال مختلف و خاص در فضا
  7. انتخاب کردن مجموعه نوازندگان
  8. برنامه‌ ریزی جهت تمرین و اجرای درست
  9. حفظ کردن پارتیتور جهت دنبال کردن آن به هنگام اجرا
  10. کنترل کردن تمپوی موسیقی به وسیله نشان دادن ضرب میزان با استفاده از دست راست

سخن پایانی

در این مقاله رهبر ارکستر و وظایف آن را بررسی کردیم. در واقع رهبر ارکستر همان مدیر ارکستر است که در مقابل گروه اجرا قرار می‌ گیرد و کار هدایت و رهبری گروه را انجام می‌ دهد. استفاده از رهبر ارکستر موجب نظم و انضباط بیش تر در گروه شده و این فرد می‌ تواند با استفاده از پارتیتور نحوه اجرای صحیح را در گروه رهبری کند. در سایت ترنیم با رهبر ارکستر و وظایف آن و نحوه کار کردنح آن بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0