مهرداد توماری

آب سرد برای گویندگان مفید است یا آب گرم؟

آب سرد برای گویندگان مفید است یا آب گرم؟ بهترین آب نوشیدنی برای گویندگان و خوانندگان چه نوع آبی است؟ بهترین نوشیدنی و آب برای گویندگان و افرادی که در حرفه خوانندگی هستند آبی است که در دمای اتاق باشد، چون نوشیدنی‌ های بسیار گرم یا بسیار سرد می‌ توانند تارهای صوتی و حنجره این افراد را با مشکل مواجه سازند. در این مقاله به بررسی تاثیر آب سرد و آب گرم و بهترین آب برای مصرف گویندگان می‌ پردازیم.

آب سرد برای گویندگان مفید است یا آب گرم؟

مصرف نوشیدنی‌ ها به ویژه مصرف آب همواره به خوانندگان و گویندگان توصیه می‌ شود، چون نرمی و انعطاف پذیری حنجره و تارهای صوتی را افزایش می‌ دهد حتی یکی از مواردی که پیش از اجرا به این افراد توصیه می‌ شود، مصرف آب است. اما سوالی که در خصوص مصرف آب مطرح می‌ شود این است که آب سرد برای گویندگان مفید است یا آب گرم؟ اهمیت این موضوع آن قدر زیاد است که حتماً در کلاس‌ های آموزش خوانندگی و گویندگی به شما گوشزد خواهند کرد که هرگز نباید از آب بیش از حد خنک یا یخ زده و آبی که بیش از حد داغ است، استفاده کنید.

قطعاً اگر شما هم با حرفه گویندگی یا خوانندگی در ارتباط باشید با این سوال نیز مواجه شده‌ اید. باید بگوییم که آب به عنوان یک نوشیدنی طبیعی بسیار مفید برای بدن افراد به ویژه گویندگان است و بهترین نوع آبی است که در دمای اتاق باشد، چون اگر نوشیدنی شما بیش از حد معمول سرد و یا بیش از حد معمول گرم باشد، تارهای صوتی و حنجره شما دچار شوک شده و تنشی در آن ها ایجاد می‌ شود که این تنش بر روی تن صدا تاثیرگذار خواهد بود. نوشیدنی‌ های بسیار سرد بر روی تارهای صوتی تاثیر خواهند داشت و به همان اندازه مصرف شان خطرناک است، حتی می‌ توانند موجب التهاب تارهای صوتی شوند. نه تنها آب بلکه دیگر نوشیدنی‌ ها مانند نوشابه‌ های گازدار، چای، قهوه و غیره نیز نباید به صورت بسیار گرم یا بسیار سرد مصرف شوند، چون همین تاثیر را بر روی حنجره و تارهای صوتی خواهند داشت. حتی گاهی اوقات مصرف برخی از آن ها مانند نوشابه‌ های گازدار و چای و قهوه به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود.

نوشیدن آب به عنوان یک اسلحه مخفی برای خوانندگان و گویندگان محسوب می‌ شود، چون می‌ تواند صدای آن ها را قوی و سالم نگه دارد، بنابراین خوردن آب به صورت مداوم و روزانه توصیه می‌ شود. البته گاهی اوقات افراد مقدار متفاوتی از آب را استفاده می‌ کنند، اما به طور معمول در طول روز باید حدود ۲۰۰ میلی لیتر معادل ۸ لیوان آب بنوشید که این مقدار باید در مردان بیش تر باشد. از طرفی فراموش نکنید که هنگام اجرای کنسرت، گویندگی و خوانندگی فرد با فشار بدنی و گرما مواجه شده و همواره کمبود آب را احساس خواهد کرد، بنابراین برای آن که با چنین مشکلی مواجه نشوید، حتماً باید پیش از اجرا کمبود آب بدن تان را جبران کنید.

علائم کم آبی متوسط و ملایم با تشنگی، ادرار زرد رنگ، گلوی خشک و یا خراشیده، صدای ضعیف و نیاز به پاک سازی گلو احساس می‌ شود، اما علائم کم آبی شدید با تنفس سریع، غش، ضربان قلب سریع و احساس سرگیجه نمایان می‌ شود. بنابراین با بروز هر کدام از این موارد قطعاً بدن شما با مشکل کم آبی مواجه است.

سخن پایانی

در این مقاله تاثیر آب بسیار سرد و آب بسیار گرم را بر روی خوانندگی و گویندگی بررسی کردیم. با وجود با وجودی که مصرف آب توسط افرادی که با حرفه گویندگی در ارتباط هستند، به طور مداوم توصیه می‌ شود، اما در کنار آن نیز به پرهیز از مصرف آب بسیار سرد و یخ زده و یا آب بسیار گرم توصیه می‌ شود. چون هر دوی این موارد می‌ توانند آثار مخرب و جبران ناپذیری بر روی حنجره و تارهای صوتی اعمال کنند. در سایت ترنیم با تاثیر آب سرد و آب گرم بر حنجره و تارهای صوتی و اثرات مخرب آن بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0