مهرداد توماری

افکت دادن به صدا

افکت دادن به صدا

افکت دادن به صدا چیست؟ از چه راه‌ هایی می‌ توان افکت دادن به صدا را انجام داد؟ آیا باید در آواز از جلوه‌ های صوتی استفاده کنیم؟ تاثیر افکت دادن به صدا در روند خوانندگی به چه شکلی می‌ باشد؟ اگر تصمیم دارید آوازتان به صورت حرفه‌ ای باشد، ابتدا باید صدای خودتان را با اکولایزر و فشرده سازی با دقت میکس کنید و سپس چندین افکت صوتی به آن اضافه کنید. حال ممکن است با این سوال رو به رو شوید که چگونه می‌ توانیم افکت‌ های خاص و منحصر به فردی را به وکال اضافه کنیم. در این مقاله ما می‌ خواهیم افکت دادن به صدا با ۷ روش عادی را بررسی کنیم.

افکت دادن به صدا با ۷ روش عالی

افکت‌ های صوتی جذابی وجود دارند که می‌ توانید آن ها را در میکس خود استفاده کنید. این افکت‌ ها عبارتند از:

  1. اضافه کردن ریورب وت به وکال

ریورب وت که حتماً باید در ترک‌ های وکال شما وجود داشته باشد، حتی در مقدار کم شما می‌ توانید جهت تاکید کردن بر روی یک سری از کلمات و خطوط خاص ریورب وت خیس را اضافه کنید.

هم چنین این ریورب سنگین را می توانید به یک وکال پس زمینه اضافه کنید و در نهایت گاین را پایین‌ تر بیاورید. این کار موجب ایجاد کردن فضا در میکس‌ های وکال می‌ شود، بدون آن که لید وکال خراب شود.

  1. پیش تاخیر و پس تاخیر

پیش تاخیر و پس تاخیر یک سری تنظیمات در ویورب هستند. بیش تر پلاگین‌ های ریورب این قابلیت‌ ها را دارند. پیش تاخیر می‌ تواند زمان ایجاد شده بین سیگنال صوتی زمانی که ریورب برای نخستین بار شروع می‌ کند را با تاخیر مواجه کند. به این ترتیب صدای وکال بیش تر خواهد شد، بدون آن که وکال دچار خرابی شود.

برای انجام دادن پیش تاخیر آن را با ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه شروع کنید، سپس می‌ توانید به دلخواه مقدار آن را تغییر دهید. هم چنین می‌ توانید از پسا تاخیر نیز استفاده کنید.

  1. عمق تاخیر

مانند ویورب عمق تاخیر یک ایده خوب است که می‌ تواند تغییر اندکی در وکال اعمال کند، اما جهت ایجاد کردن عمق بیش تر باید تکرارهای تاخیری پیوسته به آن اضافه کنید.

  1. تکثیر کردن وکال

می توانید با تکثیر کردن وکال آن را به صورت یک گروه کر کوچک در بیاورید. این شیوه ترفندی است که بسیاری از هنرمندان آن را در اجراهای خود به کار می‌ برند.

  1. باس یا مرتب کردن

اگر بتوانید BGVها را به autotune خودتان متصل کنید، در این حالت افکتی مشابه با ویورب ایجاد کرده‌ اید. چه کار را به صورت یک گروه کر ضبط کرده باشید و یا چه آن را به صورت ترک وکال انجام داده باشید، این شیوه جواب خواهد داد.

  1. گسترش دادن آواز

اگر در پی ایجاد کردن صدای جامع‌ تر و اغراق آمیز هستید با این متد می‌ توانید کار خودتان را انجام دهید، اما در این حالت نیز پایه باس هم چنان در میان خواهد بود.

  1. ساختن صدای مگافون

اگر قصد دارید وکالی را به دست بیاورید که صدای شما مانند یک مگافون باشد، اما خودتان صاحب صدا نباشید، حتماً از این شیوه استفاده کنید.

سخن پایانی

افکت‌ ها یا جلوه‌ های صوتی بسیار جذاب هستند که می توانند در روند صداگذاری و خوانندگی به شما کمک زیادی کنند. این افکت‌ ها تنها برای فشرده سازی و اکولایزر نیستند، بلکه فراتر از آن به شما کمک خواهند کرد. در این جا هفت نوع از جلوه‌ های صوتی جذاب، پرکاربرد و معروف را برای میکس و صداگذاری مطرح کردیم و توضیح مختصری در خصوص هر کدام از آن ها ارائه دادیم. اگر قصد دارید با جلوه‌ های صوتی آشنایی بیش تری پیدا کنید و نحوه کار با آن ها را یاد بگیرید به سایت ترنیم مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0