مهرداد توماری

التهاب حنجره یا لارنژیت

التهاب حنجره یا لارنژیت | گرفتگی صدا و گلو درد دارید؟ احتمالا همه ما در زندگی مان دچار التهاب حنجره شده ایم! زیرا این امر اغلب در مورد سرماخوردگی و سرفه صدق می کند. اما التهاب حنجره می تواند علل دیگری داشته باشد و خطرناک شود.

التهاب حنجره یا لارنژیت

معرفی التهاب حنجره یا لارنژیت

لارنژیت یا لارنژیت (به انگلیسی: laryngitis) یکی از شایع ترین بیماری های تارهای صوتی است. لارنژیت غشای مخاطی تارهای صوتی را درگیر می کند و ملتهب می شود.

حنجره شما دارای دو تار صوتی است که به عنوان تارهای صوتی شناخته می شوند. این تارهای صوتی صدا تولید می کنند و به شما امکان می دهند راحت صحبت کنید. در کنار این تارهای صوتی و غشاهای مخاطی، غضروف های متعددی وجود دارد که به محافظت و حرکت این تارها کمک می کند.

غشای مخاطی تارهای صوتی آنها را انعطاف پذیر و نرم کرده و حرکت آنها را تسهیل می کند. این مخاط به شما اجازه می دهد تا صداهای مختلفی تولید کنید.

لارنژیت در حقیقت این مخاط را آسیب می زند. همانطور که در مورد التهاب می دانید، تارهای صوتی با قرمزی و تورم همراه خواهند بود. این التهاب می تواند علائم زیادی ایجاد کند که در زیر توضیح داده شده است.

انواع لارنژیت

این بیماری در هر دو حالت حاد و مزمن وجود دارد.

لارنژیت حاد:

لارنژیت حاد به طور ناگهانی شروع می شود و معمولاً خود محدود شونده است. (خود محدود شونده یعنی خود را محدود می کند و از حد معینی بدتر نمی شود!) علل لارنژیت حاد شامل موارد زیر است:

قرار گرفتن در معرض عوامل سمی استنشاقی

عوامل عفونی مرتبط با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

این عوامل عفونی اغلب ویروسی هستند، اما گاهی اوقات باکتریایی نیز هستند. هنگامی که علت لارنژیت حاد عفونی باشد، گلبول های سفید خون عفونت را در طول فرآیند بهبود پاک می کنند.

اگر بیمار بیش از ۳ هفته علائم لارنژیت را داشته باشد، این بیماری به نام لارنژیت مزمن شناخته می شود.

 

لارنژیت مزمن:

لارنژیت مزمن معمولاً در اثر ضربه های طولانی مدت و مداوم ایجاد می شود. مانند فردی که زمان زیادی رفلاکس معده دارد و رفلاکس معده روزانه مخاط دهان را درگیر و ملتهب می کند. یا فردی که سال ها سیگار می کشد و دود مضر آن مخاط حنجره را درگیر کرده است.(التهاب حنجره یا لارنژیت)

درمان التهاب مزمن حنجره نیز تا حدودی طولانی خواهد بود و به خصوص علت آن باید شناسایی و از بین برود. به عنوان مثال، فردی که سیگار می کشد باید میزان مصرف را کنترل کند.

چه چیزی باعث التهاب حنجره می شود؟

لارنژیت حاد و مزمن می تواند علل مختلفی داشته باشد.

علت لارنژیت حاد بعضی اوقات شامل عوامل زیر است:

بیماری های عفونی: ویروسی (مثلا سرماخوردگی)، باکتریایی یا قارچی

آسیب حنجره: استفاده بیش از حد و سوء استفاده از صدا

آسیب تارهای صوتی: ناشی از جراحی یا لوله گذاری تنفسی

آلرژی: حساسیت به مواد شیمیایی یا مواد غذایی خاص

گرما: خیلی نزدیک به گرما، استنشاق بخار داغ زیاد، مصرف مایعات داغ

عوامل سمی استنشاقی: از جمله سیگار کشیدن، آلودگی هوا، کار در محیط های آلوده

گفتیم که اگر لارنژیت بیش از ۳ هفته طول بکشد به لارنژیت مزمن معروف است. این نوع التهاب معمولاً در اثر آسیب طولانی مدت به حنجره ایجاد می شود. (به خصوص استنشاق سموم)

علل لارنژیت مزمن شامل موارد زیر است:

اثرات تارهای صوتی: شامل استفاده بیش از حد یا نامناسب از صدا است. معمولاً در خوانندگان، قاریان، قاریان و معلمان دیده می شود.

رفلاکس حلق-حنجره: برگشت اسید معده به حلق و حنجره (که رفلاکس خاموش نیز نامیده می شود)

استنشاق دود سیگار یا هوای آلوده

بیماری های خود ایمنی: سارکوئیدوز، گرانولوماتوز ونگر، آرتریت روماتوئید و غیره.

مصرف مشروبات الکلی

سینوزیت مزمن

 

علائم لارنژیت چیست؟

بستگی به علل و شدت لارنژیت، علائمی می تواند مختلف باشد. غالبا علائم لارنژیت ازجمله:

گرفتگی صدا

صدای ضعیف (سکوت کامل در موارد شدید)

درد در حنجره

خشکی گلو

سرفه خشک

بو در هنگام تنفس

دشواری در تنفس

مشکل در بلع

بلع دردناک

قطعاً نباید تمام موارد بالا را تجربه کنید تا بگویید که حنجره دارید! معمولاً برخی از آنها از شما سرچشمه می گیرند. اگر همه موارد بالا را دارید، نشان دهنده بالا بودن شدت لارنژیت است.

 

آیا گرفتگی صدا با لارنژیت ارتباط دارد؟

پاسخ ساده است: نه! تمام گرفتگی صدا مربوط به التهاب حنجره نیست. ضایعات و اختلالات دیگری نیز وجود دارد که منجر به گرفتگی صدا می شود.

به طور کلی موارد زیر باعث گرفتگی صدا می شوند که علائم و درمان های متفاوتی دارد:

ندول تار صوتی

پولیپ حنجره

کیست حنجره

سرطان حنجره

فلج تارهای صوتی

اسپاسم و گرفتگی عضلات حنجره

ممکن است یکی از اختلالات فوق را داشته باشید، اما التهاب نداشته باشید. بنابراین برای هر تشخیص بهتر است با یک گفتاردرمانگر متخصص در حنجره مشورت کنید.(التهاب حنجره یا لارنژیت)

لارنژیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص لارنژیت نیاز به وضعیت عمومی فرد و بررسی استروبوسکوپی حنجره دارد. همانطور که به علل التهاب اشاره کردیم، بررسی سابقه پزشکی فرد برای اطمینان از علل التهاب حنجره ضروری است.

 

سخن نهایی

ابتدا به علت ایجاد التهاب در حنجره توجه کنید. معمولا لارنژیت حاد خود به خود بهبود می یابد. مانند سرماخوردگی که با تمام شدن بیماری التهابی نیز برطرف می شود.

آموزش صدا سازی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0