مهرداد توماری

بالا رفتن سن چه تاثیری بر صدای گویندگان دارد؟

بالا رفتن سن چه تاثیری بر صدای گویندگان دارد؟ آیا می‌ توان گفت که افزایش سن بر روی کیفیت صدای گویندگان موثر است؟ در سنین پایین انعطاف پذیری ماهیچه‌ ها بیش تر است که این انعطاف پذیری با افزایش سن کم تر می‌ شود. ماهیچه‌ های گفتاری و حنجره نیز از این امر مستثنا نیستند، به همین دلیل است که با افزایش یافتن سن قطعاً صدای گویندگان دچار تغییر می‌ شود. در این مقاله افزایش سن بر روی کیفیت صدای گویندگان را بررسی می‌ کنیم.

بالا رفتن سن چه تاثیری بر صدای گویندگان دارد؟

گفتیم که ماهیچه‌ های بدن انعطاف پذیری خوبی در سنین پایین دارند، اما با افزایش پیدا کردن سن این انعطاف پذیری کم تر می‌ شود، از طرفی ماهیچه‌ های گفتاری و حنجره افراد نیز از این امر مستثنا نیست و با افزایش سن دچار تحول می‌ شوند. به همین دلیل است که در افراد مسن‌ تر صدا بم‌ تر به گوش می‌ رسد. از این رو بهترین سن را جهت شروع گویندگی و خوانندگی سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی می‌ دانند.

البته نگران این موضوع نباشید که با بالا رفتن سن نمی‌ توانید به گویندگی بپردازید، چون افزایش سن به تنهایی باعث کاهش یافتن کیفیت صدا نخواهد شد و همان طور که می‌ بینیم افراد زیادی در دنیای خوانندگی و گویندگی وجود دارند که با وجود کهولت سن هم چنان در این مشاغل فعالیت می‌ کنند و هیچ مشکلی جهت گویندگی و خوانندگی ندارند.

یعنی موضوعی که در این خصوص اهمیت پیدا می‌ کند نحوه نگه داری از حنجره و تن صدا می‌ باشد، بنابراین فرد باید صدا را مانند یک ابزار کاملاً زنده و رو به رشد تلقی کند، اما متاسفانه برخی از افراد دوراندیش نیستند و گاهی اوقات برخی از اصول حرفه‌ ای گویندگی و خوانندگی را زیر پا می‌ گذارند.  مثلاً در هنگام مصرف کردن غذاهای مختلف غذاهای مضر را نیز در لیست برنامه غذایی خود دارند یا مثلاً استعمال قلیان و سیگار را به طور مکرر انجام می‌ دهند و همین موضوع موجب می‌ شود که با افزایش سن سلامت صدای خودشان را به تدریج از دست بدهند، بنابراین اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به گویندگی و خوانندگی علاقه دارید، پیشنهاد می‌ کنیم جهت حفظ صدا تلاش خود را به کار بگیرید. به این ترتیب می‌ توانید در سنین بالاتر نیز هم چنان به حرفه خودتان ادامه دهید. یک گوینده خوب و با تجربه از طریق عادات اشتباه و رفتارهای غلط در زندگی هرگز سلامت صدای خودش را در معرض خطر قرار نمی‌ دهد.

دلایل تخریب صدا

اگر بخواهیم زوال صوت و تخریب صدا در میانسالی و کهولت سن را بررسی کنیم، موارد مختلفی در این خصوص وجود دارند، بنابراین اگر قصد شما حفظ کردن نشاط و جوانی صدای تان است، نکات زیر را همواره در این خصوص به خاطر داشته باشید:

  • عدم سرد یا گرم کردن قبل و بعد از اجرا و یا حتی تمرین
  • ممانعت از مواد مخدر
  • پیشگیری از مصرف کردن الکل
  • صحبت کردن اشتباه
  • کار با دستگاه‌ ها و میکروفون صوتی غیر حرفه‌ ای
  • بلند صحبت کردن و فریاد زدن
  • استرس، اضطراب و هیجانات
  • خواب ناکافی
  • تغذیه نامناسب و عدم ورزش
  • آسیب‌ های ناشی از برخی بیماری‌ های جسمی و روانی

با توجه به مواردی که در این قسمت ذکر کردیم، می‌ توانیم به این نتیجه برسیم که تنها افزایش سن نمی‌ تواند تاثیر مخرب و جدی بر روی تارهای صوتی، حنجره و تن صدای شما داشته باشد، یعنی وقتی دچار آسیب در این قسمت از بدن خود شدید، حتماً باید موارد بالا را بررسی کنید. چون این عوامل در کنار یک دیگر سبب آسیب جدی به حنجره شما خواهند شد. تجربه نشان داده است که افرادی که از موارد یاد شده در بالا پرهیز می‌ کنند و ورزش کردن را همواره به صورت حرفه‌ ای و روزانه دنبال می‌ کنند با تحلیل صدای کم تری در بزرگسالی مواجه هستند.

سخن پایانی

در این مقاله تاثیر بالا رفتن سن بر صدای گویندگان را بررسی کردیم. در واقع هیچ گاه بالا رفتن سن به تنهایی نمی‌ تواند صدای گویندگان و خوانندگان را تحت تاثیر قرار دهد، یعنی عوامل مختلفی در کنار یک دیگر موجب این تغییر صدا می‌ شوند که چند نمونه از این عوامل را ذکر کردیم. در سایت ترنیم با عوامل و موارد موثر بر کیفیت صدای گویندگان بیش تر آشنا شوید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0