مهرداد توماری

دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای رفع آن

دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای رفع آن

دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای رفع آن کدامند؟ آیا می‌ دانید در هنگام خوانندگی به چه دلایلی ممکن است صدای شما دچار گرفتگی شود؟ آیا با شیوه‌ ها و راهکارهای برطرف کردن این مشکل آشنایی دارید؟ غبار و خاک، دود سیگار و عوامل تحریک کننده مانند این موارد می‌ توانند تارهای صوتی را تحریک کنند و از عوامل گرفتگی صدا باشند. در این قسمت دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای رفع آن را بررسی می‌ کنیم.

دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای رفع آن

گفتیم که عواملی مانند گرد و غبار و خاک، دود سیگار، غذاهای محرک، خی از مواد شیمیایی و غیره می‌ توانند تارهای صوتی را تحریک کنند و از جمله دلایل گرفتگی صدا برای خوانندگان باشند. به همین دلیل این افراد تا حد امکان نباید در مکان‌ های آلوده حضور داشته باشند یا در صورت نیاز حتماً از ماسک استفاده کنند. اما به طور کلی عوامل زیر می‌ توانند از دلایل رایج گرفتگی صدا در خوانندگان باشند:

  1. درست صحبت نکردن

همه ما مدت‌ های زیادی را در طول شبانه روز با صحبت کردن سپری می‌ کنیم و اگر نت صحیح در هنگام صحبت کردن را پیدا نکنیم، به تارهای صوتی ما فشار بسیار زیادی وارد خواهد شد و این موضوع موجب گرفتگی صدا خواهد شد که در خوانندگان اهمیت بسیار زیادی دارد.

  1. فریاد زدن

فریاد زدن از بدترین عوامل گرفتگی صدا است که می‌ تواند به شدت تارهای صوتی را دچار آسیب کند. بنابراین یک خواننده همواره باید مراقب این موضوع باشد که در معرض چنین خطر بزرگی قرار نگیرد، چون ممکن است آسیبی که بر اثر فریاد زدن به تارهای صوتی وارد می‌ شود حتی به مرور زمان و طولانی مدت نیز بهبود پیدا نکند.

  1. خواندن و صحبت کردن در زمان خستگی و بیماری

این موضوع کمی نگران کننده است که در هنگام بیماری یا خستگی نخواهیم صحبت کنیم، اما به هر حال برای خوانندگان اهمیت زیادی دارد. این افراد اگر بخواهند از گرفتگی صدا پیشگیری کنند، باید در این زمان‌ ها اصلاً اقدام به خوانندگی نکنند و صحبت کردن خود را نیز تا حد ممکن کنترل کنند تا از هر گونه آسیب رسیدن به صدای شان پیشگیری شود.

  1. درست نخواندن

وقتی فردی اقدام به خوانندگی می‌ کند و قصد دارد که به خواننده حرفه‌ ای تبدیل شود حتماً باید درست خواندن و تلفظ صحیح نت‌ ها و مصوت‌ ها را یاد بگیرد، چون عدم ادا کردن صحیح این موارد ممکن است بر روی تن صدای آن ها تاثیر گذاشته و آن ها را با گرفتگی صدا مواجه سازد.

  1. تغذیه نادرست

تغذیه می‌ تواند بر روی تارهای صوتی تاثیرگذار باشد، به همین دلیل خوانندگان باید از خوردن غذای بسیار تلخ، غذای بسیار تند، غذاهای بسیار شیرین، غذاهای بسیار شور، غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم پرهیز کنند. علاوه بر این موارد مصرف برخی از نوشیدنی‌ ها و خوراکی‌ ها مانند کافئین می‌ تواند گلو را خشک کند. پس سعی کنید از موادی مانند چای، قهوه، شکلات، کوکا و غیره پرهیز کنند و مصرف این مواد را به حداقل خود برسانند. به جای خوردن نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار می‌ توانند از آب ولرم استفاده کنند که این کار کمک زیادی به نرمی تارهای صوتی خواهد کرد.

در کنار تمامی این موارد سعی کنید از سرفه کردن و صاف کردن صدا پیشگیری کنید، مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانید، عضلات حنجره خودتان را با ورزش کردن تقویت کنید. به این ترتیب می‌ توانید همواره از آسیب‌ های ناشی از تارهای صوتی پیشگیری کنید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای حل آن را توضیح دادیم. چند گزینه مهم که ممکن است موجب گرفتگی صدا شود و برای خوانندگان مشکل ایجاد کند را بررسی کردیم. گفتیم که اگر شما هم قصد دارید به یک خواننده ماهر و حرفه‌ ای تبدیل شوید، حتماً باید مواد ذکر شده در بالا را رعایت کنید تا صدای شما دچار خش نشود. چون صدای صاف و رسا تاثیر بسیار زیادی در خوانندگی و جذب مخاطبان خواهد داشت. در سایت ترنیم بیش تر با دلایل گرفتگی صدا و راهکارهای حل آن آشنا شوید، چون این موضوع برای خوانندگی اهمیت بسیار زیادی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0