مهرداد توماری

روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی چه روزی ست؟ تاریخ ۲۱ ژوئن به عنوان روز جهانی موسیقی در تقویم بین المللی نام گذاری شده است. این رویداد به عنوان نوعی جشن بزرگ موسیقی در سراسر دنیا انجام می‌ شود و در بیش تر کشورهای جهان نیز جشن‌ های هنر موسیقی مردمی با حضور یافتن مردم و بسیاری از هنرمندان بزرگ برگزار می‌ شود. در این مقاله نگاهی به روز جهانی موسیقی می‌ اندازیم.

روز جهانی موسیقی چه روزی ست؟

۲۱ ژوئن به عنوان روز جهانی موسیقی در تقویم بین المللی ثبت شده است. در این روز بزرگ که به عنوان جشن موسیقی جهانی نیز شناخته می‌ شود، بسیاری از کشورها با حضور هنرمندان و مردم اقدام به برگزاری جشن‌ های موسیقی می‌ کنند. در واقع این روز فرصتی برای هنرمندان و مردم سراسر جهان می‌ باشد که علاقمند به موسیقی هستند تا بتوانند با یک دیگر آشنا شده و از هنر موسیقی های مختلف لذت ببرند. البته در تقویم برخی از کشورها تاریخ روز جهانی موسیقی ممکن است کمی متفاوت باشد، چون هر کشور و فرهنگی می‌ تواند روز خاصی را به عنوان روز موسیقی اعلام کند. با این حال ۲۱ ژوئن در تقویم جهانی به عنوان بلندترین روز سال و آخرین روز بهار است که همزمان به نام روز موسیقی جهانی نیز نام گذاری شده است.

علت نام گذاری روز جهانی موسیقی

۲۱ ژوئن به عنوان روز جهانی موسیقی جهت ترویج آرامش، صلح و اجرای موسیقی خوب و با کیفیت برای تمامی مردم جهان اختصاص دارد. هدف اصلی از نام گذاری این روز ارتباط ایجاد کردن بین کلیه مردم از طریق موسیقی و هم چنین لذت بردن از آن می‌ باشد. در این روز خاص در سراسر دنیا کنسرت‌ ها، اجراهای زنده و رویدادهای مهم موسیقی برگزار می‌ شوند. به این ترتیب مردم از فرهنگ‌ ها و اجتماعات مختلف گرد هم می‌ آیند و از موسیقی‌ های مختلف بهره‌ مند می‌ شوند.

ایده اصلی چنین جشنواره‌ ای ایجاد همبستگی و گرد هم آمدن مردم با موسیقی دانان و هم چنین نواختن بسیاری از سازهای موسیقی با یک دیگر می‌ باشد. ۲۱ ژوئن به عنوان یک رویداد فرهنگی بزرگ جهت ارتباطات فرهنگی همبستگی بین مردم تجربه موسیقی در جهان می‌ باشد. این روز در حال حاضر در حدود ۱۳۰ کشور و ۷۰۰ شهر در سراسر جهان و از جمله کشورهای مختلفی مانند آلمان، هند، یونان، ایتالیا، استرالیا، روسیه، کانادا، برزیل، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها برگزار می‌ شود. البته هر کدام از این کشورها و شهرهای آن می‌ توانند رویدادهای موسیقی مختلف و خاص خودشان را در این روز بزرگ برگزار کنند که می‌ تواند شامل اجرای کنسرت‌ ها، کارگاه‌ ها، مسابقات، نمایشگاه‌ ها و دیگر رویدادهای موسیقی باشد.

روز جهانی موسیقی را می‌ توان به عنوان یک فرصت استثنایی جهت ارائه دادن موسیقی‌ های مختلف به طور کاملاً رایگان به مردم دانست. در این روز بسیاری از موسیقی‌ دانان و خوانندگان از سراسر جهان کنسرت‌ های رایگان را در بسیاری از مکان‌ های عمومی مانند ایستگاه‌ های مترو، پارک‌ ها، موزه‌ ها و قطارها برگزار می‌ کنند، تا به این ترتیب همه اقشار جامعه از آن بهره ببرند. کنسرت‌ های این روز خاص به جای اجرا شدن در سالن‌ های باشکوه و بزرگ در فضاهای باز اجرا می‌ شود، به این ترتیب همه مردم می‌ توانند از اجرای آن لذت ببرند. این روز در برخی از کشورها به روز بزرگداشت هنر موسیقی اختصاص پیدا کرده است، به همین دلیل اجراهای بزرگی در این شهرها انجام می‌ شود. چون فرهنگ‌ ها و هنرمندان مختلفی در این روز بزرگ خودنمایی می‌ کنند، بنابراین پیشنهادهای متفاوتی برای این اجراها ارائه می‌ شود. در بسیاری از زبان‌ ها برای اشاره به هنر موسیقی عبارات خاصی وجود دارد مثلاً در زبان عربی استفاده کردن از کلمه موسیقی به معنای هنر صوتی می‌ باشد، در حالی که در بسیاری از زبان‌ های اروپایی از عبارت موسیقی یا موزیک جهت اشاره به این هنر استفاده می‌ شود.

در ایران نیز روز تولد محمدرضا شجریان که مصادف با تاریخ ۲۰ شهریور می‌ باشد به عنوان روز ملی موسیقی از طرف بسیاری از علاقه‌ مندان به موسیقی پیشنهاد شده است و این افراد در این روز بزرگ جشن موسیقی را در کشور برگزار می‌ کنند.

سخن پایانی

در این مقاله روز جهانی موسیقی را بررسی کردیم. گفتیم که روز جهانی موسیقی در واقع فرصتی برای کلیه هنرمندان و اقشار مختلف مردم است تا بتوانند از هنر موسیقی استفاده و لذت کافی را ببرند. موسیقی‌ هایی که در این روز اجرا می‌ شوند معمولاً در فضاهای باز مانند پارک‌ ها، ایستگاه‌ های مترو و غیره می‌ باشد. به این ترتیب همه مردم می‌ توانند به صورت رایگان از آن لذت ببرند. در سایت ترنیم اطلاعات بیش تری در خصوص روز جهانی موسیقی به دست بیاوریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0