مهرداد توماری

سبک‌ های مختلف آواز

سبک‌ های مختلف آواز

سبک‌ های مختلف آواز کدامند؟ آیا با این سبک‌ ها آشنایی دارید؟ آیا می‌ دانید هر کدام از این سبک‌ ها چه ویژگی‌ ها و خصوصیاتی دارند؟ آوازهایی که در ردیف موسیقی ایرانی قرار می‌ گیرند عبارتند از آواز کلاسیک، آواز تلفیقی، آواز ایرانی، آواز پاپ و غیره. به هر کدام از این‌ ها سبک موسیقیایی گفته می‌ شود و که دارای ویژگی‌ ها و مشخصات متفاوتی هستند. در این مقاله سبک‌ های مختلف آواز را بررسی می‌ کنیم.

با سبک‌ های مختلف آواز بیش تر آشنا شوید

برای شروع خوانندگی و آشنایی با موسیقی و هنر موسیقی مهم‌ ترین نکته شناسایی سبک‌ های مختلف است، یعنی شما ابتدا باید میزان علاقه و استعداد خودتان را در سبک‌ های مختلف بسنجید تا بتوانید مطابق با آن در این زمینه به موفقیت برسید. برخی از این سبک‌ ها اصلی و معروف عبارتند از:

  • آواز کلاسیک

در سبک کلاسیک تاکید کلی بر روی اصول و مبانی موسیقی می‌ باشد. اساتیدی که در این حوزه فعالیت می‌ کنند، معمولا آموزش‌ های خودشان را نیز بر همین محور استوار کرده‌ اند. در این سبک هنرجو می‌ تواند با دانستن تئوری موسیقی و جزئیات آن درک کامل و درستی از این سبک پرطرفدار داشته باشد. اگر هدف شما آغاز سبک کلاسیک است، باید به این نکته توجه کنید که در آن سلفژ و صداسازی بسیار مهم است، یعنی اگر هنرجو به صداسازی و سلفژ تسلط داشته باشد به راحتی می‌ تواند تکنیک‌ ها و اصول این سبک را یاد بگیرد. پس از یادگیری صداسازی نیز در ادامه نحوه تنفس درست دیافراگمی و برخی از مهارت‌ های خوانندگی را آموزش می‌ بیند.

  • آواز پاپ

در سبک پاپ صداسازی و تئوری موسیقی در کنار اصول خوانندگی به هنرجو آموزش داده می‌ شود. بسیاری از اساتید این نوع از سبک خوانندگی جهت آموزش دادن در کلاس از قطعه‌ ها و آهنگ‌ های معروفی استفاده می‌ کنند. نکته‌ ای که هنگام انتخاب آهنگ به آن توجه می‌ شود این است که آهنگ‌ ها حتماً باید به گوش هنرجو آشنا باشند. در کلاس‌ های این سبک هنگام تدریس از ساز استفاده می‌ شود، یعنی استاد برای این که بتواند مفاهیم را به درستی آموزش دهد، این مفاهیم را به صورت ریتم به آن ها آموزش می‌ دهد.

  • آواز ایرانی

به آواز ایرانی سبک سنتی هم می‌ گویند. روش‌ هایی که جهت آموزش آواز ایرانی استفاده می‌ شوند، متنوع هستند. بسیاری از اساتید برای تصنیف‌ های ایرانی آموزش خودشان را شروع می‌ کنند و کمی که هنرجو به این تصنیف‌ ها تسلط پیدا کرد، آموزش گوشه و ردیف نیز شروع می‌ شود.

در روش دیگری از آموزش اساتید ابتدا اصول موسیقی ایرانی را آموزش می‌ دهند و پس از تسلط کامل هنرجو وارد صداسازی و دیگر نکات آموزشی می‌ شود. آواز دشتی، آواز ابوعطا، آواز بیات ترک، آواز افشاری، آواز اصفهان و گاهی آواز شوشتری و آواز بیات کرد در این گروه قرار می‌ گیرد.

  • آواز تلفیقی

موسیقی تلفیقی یا فیوژن در واقع ترکیبی از چندین فرهنگ متفاوت موسیقیایی می‌ باشد. در آواز سبک تلفیقی همواره وجود دارد. در این سبک اساتید معمولاً با توجه به علاقه و استعداد هنرجو سبک‌ ها و روش‌ های آموزشی را برای این فرد در نظر می‌ گیرند که بتواند در آن ها موفقیت بیش تری کسب کند. نکته‌ ای که در این سبک وجود دارد این است که در تعیین کردن چنین سبکی بیش تر از هر موردی علاقه هنرجو مورد توجه قرار می‌ گیرد.

و به عنوان آخرین نکته باید اشاره کنیم که بسیاری از افراد از یادگیری هنر موسیقی این تصور را دارند که در کلاس‌ های آواز نیازی به تمرین نیست و یادگیری آن بسیار آسان است، اما این باوری غلط است و همواره هنرجویان حتی افراد با استعداد و علاقه نیز نیاز به تمرین و ممارست دارند. یادگیری خوانندگی و آواز توجه و دقت زیادی لازم دارد، یعنی شما تنها با چند ماه حضور در کلاس و تمرین‌ های گسسته و کم نمی‌ توانید نتیجه دلخواهی را به دست بیاورید.

جمع‌ بندی

در این مقاله سبک‌ های مختلف موسیقی را معرفی کردیم. این سبک‌ ها بسیار متفاوت هستند و هر کدام ویژگی‌ های متفاوتی دارند. همین تفاوت‌ ها موجب شده است که هنرجویان با توجه به علاقه خودشان یکی از آن ها را انتخاب کرده و ادامه دهند. در سایت ترنیم بیش تر با سبک‌ های مختلف موسیقی آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0