مهرداد توماری

سبک های مختلف و انواع آواز

بعد از اینکه تصمیم به یادگیری موسیقی گرفتید، مهم ترین چیز این است که بدانید چه سبکی را می خواهید انتخاب کنید و ادامه دهید. برای بسیاری از دانش آموزان این نکته خیلی مبهم است و گیج می شوند. برای حل کردن این مشکلات و بر اصل سوالات متداولی که مدام در این محور از ما می شود، تصمیم گرفته شده، در یک مقال شناخته شده سبک های مختلف موسیقی را معرفی کنیم تا هنرجویان عزیز با دیدی تصمیم بگیرند.(سبک های مختلف و انواع آواز)

سبک های آوازی: از پاپ تا فیوژن

به طور کلی موسیقی در ایران به سبک های زیر آموزش داده می شود:

سبک پاپ، سبک کلاسیک، سبک ایرانی و سبک تلفیقی

هر کدام از این سبک ها اصول و تکنیک های متفاوتی دارند که نیاز به دوره های مداوم و تمرینات روزانه دارد. ابتدا باید به این نکته توجه کنید که مهمترین نکته در آموزش موسیقی علاقه است. اگر مطمئن نیستید به چه سبکی علاقه دارید، می توانید لیست موسیقی هایی را که گوش می دهید بررسی کنید یا به این فکر کنید که چه سبکی بیشتر شما را آرام می کند. اینها می توانند به شما کمک کنند تا به سبک مورد علاقه خود برسید. البته مشاوران مدرسه همیشه می توانند در این زمینه کمک قابل توجهی به شما کنند. در ادامه به معرفی معروف ترین سبک های موسیقی می پردازیم.

 

آواز کلاسیک: تأکید کردن بر اصول و روش و مبانی موسیقی

در آموزش موسیقی سبک کلاسیک بیش از هر چیز بر مبانی و مبانی موسیقی تاکید شده است. اساتید این رشته بر این مبنا آموزش می دهند که هنرجو با آگاهی کامل از جزئیات و تئوری موسیقی می تواند به درک دقیق و کاملی از این سبک دست یابد. اگر قصد راه اندازی این سبک را دارید، باید بدانید که صداگذاری و سلفژ در این سبک بسیار مهم است. اگر هنرجو در سلفژ مسلط باشد می تواند اصول و فنون این سبک را به خوبی یاد بگیرد. پس از آموزش کامل و مقدماتی تئوری موسیقی، نحوه تنفس صحیح و مهارت های مربوط به خواندن به هنرجو آموزش داده می شود. در بسیاری از موارد این سبک آموزش با پیانو همراه است.(سبک های مختلف و انواع آواز)

 

آهنگ های پاپ: آهنگ هایی که برای گوش ما آشناست

در این سبک تدریس تئوری موسیقی و تولید صدا همراه با مبانی درس آموزش داده می شود. بسیاری از اساتید این سبک از آهنگ ها و قطعات معروف برای تدریس در کلاس استفاده می کنند. توجه در انتخاب آهنگ ها آشنا بودن این آهنگ ها به گوش دانش آموزان است. در این سبک کلاس معمولا از سازها در حین تدریس استفاده می شود. به عبارت دیگر معلم از ساز استفاده می کند تا مفاهیم را به خوبی به دانش آموز بیاموزد و ریتم و موارد دیگر را به او بیاموزد. اگر هنرجو در کنار آموزش این ساز را بیاموزد می تواند در آموزش او بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

به طور کلی این سبک با گیتار بهتر می تواند پیشرفت کند. به دلیل ویژگی های زیاد گیتار، می تواند به خوبی با آواز هماهنگ شود.

 

آهنگ ایرانی: از بنان تا شازاریان

به سبک ایرانی سنتی نیز می گویند. روش های آموزش موسیقی ایرانی بسیار متنوع است. برخی از اساتید با کار بر روی تصنیف های ایرانی آموزش را آغاز می کنند و پس از اینکه هنرجویان تا حدودی بر تصنیف ها مسلط شدند، آموزش ردیف ها و گوشه ها را آغاز می کنند. در روشی دیگر، استاد آواز ابتدا مقدمات موسیقی ایرانی را به هنرجو می آموزد و پس از تسلط کامل هنرجو بر تئوری موسیقی ایرانی، به سمت تولید صدا و سایر جنبه های آموزش این سبک می رود. در فهرست‌های موسیقی ایرانی معمولاً از آهنگ‌های ابوعطا، دشتی، افشاری، بیات ترک و اصفهانی و گاهی از آهنگ‌های کردی و شوشتری یاد می‌شود.

 

به طور کلی، موسیقی تلفیقی ترکیبی از دو یا چند فرهنگ موسیقی است. این آهنگ سبک تلفیقی نیز دارد. در این مورد، اساتید با توجه به اینکه دانشجو به چه سبکی علاقه دارد، از ترکیبی از سبک ها و روش های تدریس که قبلا در مورد آن صحبت کردیم استفاده می کنند. لازم به ذکر است که مهمترین عامل در این سبک علاقه دانش آموز است.

 

سخن نهایی

به عنوان آخرین نکته باید اشاره کنیم که بسیاری از افراد تصور می کنند که کلاس آواز نیازی به تمرین ندارد و یادگیری آن آسان است، اما توجه به این نکته ضروری است، این تمرین است که در نهایت شما را به سمت مطلوب سوق می دهد. جهت یادگیری موسیقی نیاز به دقت و توجه زیادی دارد تا نتیجه بگیرد. ماه‌ها رفتن به کلاس‌ها یا ورزش کم و کم، نتیجه‌ای را که می‌خواهید به دست نمی‌آورید. برای ایجاد اعتماد به نفس مطالعه در گروه های کوچک و بزرگ را فراموش نکنید.

آموزش صدا سازی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0