مهرداد توماری

سبک های موسیقی مدرن

در حوالی زمان جنگ جهانی اول، سبک های موسیقی مدرن از حالت نخبه گرایانه و به اصطلاح «هنر برای هنر» به جنبشی تبدیل شد که برای همه طبقات جامعه قابل قبول بود. از این رو، موسیقی راه خود را به کافه ها، رستوران ها، کلوپ های موسیقی و غیره پیدا کرد. این تغییر ناگهانی منجر به شکل گیری شکل جدیدی از موسیقی شد که معمولاً آن را موسیقی پاپ می نامیم. از ابتدای دهه ۳۰ قرن بیستم تا به امروز سبک ها و ژانرهای مختلفی از موسیقی ایجاد شده است که همگی برای بیان احساسات طبقات مختلف جامعه تولید شده اند. علاوه بر بحث بازارپسندی بسیاری از این نوع موسیقی ها، در این مقاله می خواهیم چند سبک محبوب را به اختصار معرفی کنیم و ریشه هر کدام را توضیح دهیم.

موسیقی محبوب

موسیقی پاپ با تنظیم هسته ای از درام، گیتار کلاسیک/فلامنکو، گیتار باس، پیانو و غیره نامیده می شود و بسته به ملیت و آب و هوا می توان از سازهای سنتی آن کشور نیز در کنار این سازها استفاده کرد. مخاطب شعر به اصطلاح سبک پاپ درباره عشق و عاشقی است و بیشتر به روابط عاطفی می پردازد. بسته به شعر، موسیقی پاپ می تواند شاد یا غم انگیز باشد. بسیاری از آهنگ های پاپ فقط برای رقصیدن و تفریح ​​در مهمانی ها ساخته می شوند. به همین دلیل معمولا محتوای غنی و خوبی ندارند و تاریخ انقضا کوتاهی دارند. این سبک موسیقی به ندرت ماندگار و جاودانه است، اما موسیقی تولید شده به این شکل برای همه اقشار جامعه شنیده می شود. این شکل از موسیقی مدرن (اواخر قرن بیستم تا به امروز) تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و با آهنگسازی و تنظیم های مختلف به جامعه عرضه شده است. از آثار ماندگار پاپ ایران می توان به آهنگ های «از ابی تا با تو»، «دل به دادم» از دیلکیش و ویژن، «گل یخ از کوروش یغمایی» و «دو پنجره گوگوش» اشاره کرد.

رپ، هیپ هاپ و RnB

در اواسط دهه ۸۰، جنبشی در موسیقی پاپ به وجود آمد و سبکی از موسیقی پدید آمد که از ابراز لطافت به اعتراض منتقل شد. رپ و هیپ هاپ عمدتاً بومی آمریکا هستند، اما در واقع پیشینه موسیقی آفریقایی دارند. در ابتدا، رپ به نژادپرستی و تبعیض بین طبقات مختلف جامعه، به ویژه تبعیض نژادی بین سفیدپوستان و سیاه پوستان اعتراض می کرد. اما پس از مدت کوتاهی به فحاشی کشیده شد و از شکل اعتراض هنری خود فاصله گرفت. از زیرشاخه های این سبک می توان به هیپ هاپ و آر اند بی اشاره کرد که مانند سبک به اصطلاح پاپ تم رمانتیک دارند. از هنرمندان بزرگ این سبک می توان به ۲puc (نخستین رپر سیاه پوست) و امینم (اولین رپر سفیدپوست) اشاره کرد.

متال و راک

در اواخر دهه ۵۰، استفاده از گیتار الکتریک در انواع موسیقی رایج شد. آزمون و خطاهای زیادی انجام شد و با توجه به سیستم و تجهیزات الکترونیکی این ساز می توان صداها و فرکانس های مختلفی را با گیتار الکتریک تولید کرد. یکی از این اتفاقات افزایش حجم صدای ورودی نسبت به صدای خروجی بود که به این معنی بود که گین گیتار الکتریک از حالت عادی افزایش یافته و صدای این ساز نسبتا خشن و خشن می شود. صدا برای یک گروه خاص به طرز عجیبی لذت بخش بود و باعث ایجاد سبک جدیدی به نام راک شد. گروه‌های سبک راک معمولاً از یک نوازنده گیتار الکتریک، یک نوازنده گیتار باس، یک درامر و یک خواننده تشکیل می‌شوند. اما برای ایجاد تنوع، گاهی از سینت سایزر برای ایجاد فضا نیز استفاده می شود. قالب آهنگ های راک اعتراض به شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه است و یا در مورد خودشناسی و تفکر درونی است. این سبک از موسیقی بلوز سرچشمه می گیرد و در واقع سبک راک با نواختن قطعات بلوز با سرعت و سود بالا ایجاد می شود. از گروه های راک پینک فلوید و کوئین می توان نام برد.

این سبک در واقع ترکیبی از سبک راک و موسیقی کلاسیک است و خشن ترین سبک موسیقی محسوب می شود. در اواسط دهه ۷۰، با افزایش محبوبیت گیتار الکتریک، صدای گیتار درام و بیس سنگین بود، اجرای آواز خواننده تهاجمی تر شد و این سبک از آواز خواندن توسعه یافت. . اشعار این نوع موسیقی بسیار سرسختانه و معمولاً بدون ممانعت است. شدت اعتراض در این سبک موسیقی به حدی است که جدا از اعتراض سیاسی و اقتصادی بسیاری از باورها را زیر سوال می برد. با تنها شدن افراد مدرن، این سبک موسیقی روز به روز خشن تر می شود و از زیرمجموعه های زیادی تشکیل شده است. از گروه هایی به نام این سبک می توان به متالیکا و آیرون میدن اشاره کرد.

فانک و فیوژن

در بین سبک های موسیقی مدرن، موسیقی تلفیقی را فیوژن می نامند. این ترکیب می تواند ترکیبی از موسیقی سنتی و محلی با سازهای مدرن باشد، می تواند ترکیبی از موسیقی جاز و موسیقی محلی باشد. سبک فانک تلفیقی از موسیقی جاز و بلوز است و یکی از محبوب ترین سبک ها در بین نوازندگان به ویژه نوازندگان گیتار باس است. اکنون امکان ترکیب انواع سبک ها (رپ و راک، پاپ و سنتی، فانک و سنتی، بلوز و متال و…) وجود دارد. اما به یاد داشته باشید که ادغام و ادغام نیاز به دانش خاص خود دارد و شما نمی توانید تنها با ترکیب چند سبک یک افکت فیوژن ایجاد کنید. از گروه های معروفی که در زمینه موسیقی تلفیقی فعالیت می کنند می توان به گروه پالت اشاره کرد.

موسیقی مینیمال

سبک موسیقی مدرن، در اصل مینیمالیسم یک جنبش فکری است که تأثیر زیادی بر رشته های هنری نیز داشته است. امروزه در بسیاری از فیلم ها، گالری های هنری و فضاهای هنرمندان از موسیقی مینیمال استفاده می شود.

تفکر مینیمالیسم را می توان در یکی از عناصر موسیقی به کار برد. عناصر رایج عبارتند از: استفاده از تنها یک ساز با خط ملودیک ساده، یا استفاده از سه ساز با خطوط ملودیک تکراری و متناوب، استفاده از حداقل دو یا سه آکورد برای انتقال احساسات و غیره. هنرمندان زیادی در این زمینه وجود دارند که از آن جمله می توان به Nils Frahm، Olafur Arnolds و Jbigniew Prysner اشاره کرد. بسیاری از موضوعات به سبک مینیمالیستی ارائه شده است که در ادامه مقاله به اختصار اشاره شده است.

موسیقی Lo-Fi: تنظیم و تنظیم کاملاً الکترونیکی و بسیار آرام (شامل حداقل ۴ یا ۵ ملودی)، خطوط آکورد تکرار شده با فضای بسیار کم، ویژگی موسیقی Lo-Fi است. این تم جدید موسیقی برای دو یا چند نفر است و معمولا برای ایجاد یک فضای مثبت استفاده می شود.

موزک: به طور کلی موزک زمانی ایجاد می شود که آثار محبوب ایرانی و خارجی تنها با سه ساز پیانو یا کیبورد، گیتار کلاسیک و پرکاشن بدون حضور خواننده به صورت ساده نواخته شوند. ممکن است موزک را در بسیاری از فست فودها و آسانسورها بشناسید. این سبک موسیقی فقط برای ایجاد فضایی مناسب است.

سخن نهایی

سبک یا ژانر نوع موسیقی، هر سه یک قطعه موسیقی را با توجه به دوره، خاستگاه منطقه ای یا جغرافیایی، تکنیک اجرای قطعه و نوع آلات به کار رفته در قطعه مشخص می کنند. سبک های موسیقی ایرانی و غربی بسیار زیاد است.

آموزش صدا سازی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0