مهرداد توماری

مصوت‌ های باز و مصوت‌ های بسته در خوانندگی

مصوت‌ های باز و مصوت‌ های بسته در خوانندگی

مصوت‌ های باز و مصوت‌ های بسته در خوانندگی کدامند؟ کدام یک از این مصوت‌ ها پهن‌ تر و بازتر و کدام یک بسته‌ تر هستند؟ خواندن کدام یک از مصوت ها دشوارتر است؟ در خوانندگی حتماً با مصوت‌ های باز و مصوت‌ های بسته مواجه می‌ شوید. برای این که بتوانیم میزان باز یا بسته بودن مصوت‌ ها را بفهمیم، بهتر است که آن ها را طبق معیارهایی بسنجیم. در این مقاله مصوت‌ های باز و مصوت‌ های بسته در خوانندگی را بررسی می‌ کنیم.

مصوت‌ های باز و مصوت‌ های بسته در خوانندگی

برای آن که بتوانیم باز یا بسته بودن مصوت‌ ها را تشخیص دهیم، بهتر است که برای این کار معیارها و ملاک‌ هایی را تعیین کنیم. معیار به این معنا است که بسته ترین مصوت و بازترین آن را بشناسیم و میزان باز یا بسته بودن مصوت‌ ها را نسبت به آن ها بسنجیم.

اما به طور کلی بازترین مصوت های آ و بسته ترین آن ها ای و او هستند. برای این که مصوت‌ ها را با یک دیگر اشتباه نگیرید، با چند مثال این موضوع را بازتر می‌ کنیم. مثلاً ای در کلماتی مانند ایست، دیدن، ایمان، این، شنیدن و غیره او در کلماتی مانند روز، روباه، عود، رود، دود و غیره در کلماتی مانند سامان، آسمان، ساده، سالروز و غیره

اساس تشخیص باز یا بسته بودن مصوت‌ ها

اساس تشخیص دادن میزان باز یا بسته بودن مصوت از میزان‌ های مختلفی در فضاهای بین سقف دهان و زبان ناشی می‌ شود. هر چه که فضای بین سقف دهان و زبان به موقع تلفظ کردن آن مصوع بیش تر باشد یعنی این که مصوت بازتر است. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در بالا میزان باز و بسته بودن مصوت ها تعیین می‌ شود.

مصوت‌ های بسته راحت ترند یا مصوت‌ های باز؟

حال که با مصوت‌ های باز و بسته در خوانندگی آشنا شدید، ممکن است با این سوال مواجه شوید که خواندن مصوت‌ های بسته راحت‌ تر است یا مصوت‌ های باز؟ معمولاً نت‌ های بالا بر روی مصوت بسته سخت‌ تر می‌ باشد، چون در نت‌ های بالا به فضای بیش تری نیاز داریم و فضای دهن را مصوت‌ های بسته کم تر می‌ کنند. در عین حال مصوت بسته بر روی نت‌ های پایینی فضاهای که فضاهای کم تری نیز نیاز دارند، راحت‌ تر تلفظ می‌ شود. این قضیه برای مصوت‌ های باز برعکس است، اما توجه داشته باشید که این قانون برای کلیه مصوت‌ ها صادق نیست و گاهی اوقات ممکن است که فردی مصوت‌ های بسته را راحت‌ تر و مصوت‌ های باز را سخت‌ تر بخواند.

سوال دیگری ممکن است برای شما مطرح شود به این مضمون که دانستن و تشخیص دادن مصوت‌ های باز و بسته چه کمکی به خوانندگی می‌ کنند؟ دقت کنید که هیچ خواننده‌ ای نمی‌ تواند بدون تلفظ درست و تمیز به یک آرتیست حرفه‌ ای تبدیل شود. به بیان دیگر داشتن صدایی رسا و زیبا نمی‌ تواند به تنهایی کلیه کمبودها و نواقص شما را جبران کند، چون هدف از موسیقی در واقع بیان کردن عواطف و احساسات است، یعنی اگر شما بتوانید مصوت‌ ها را به طرز صحیحی تلفظ کنید و دقیقاً به این موضوع تسلط داشته باشید که در هنگام خوانندگی چطور باید مصوت‌ ها را دقیق بخوانید، در این حالت است که صدای شما آزاد خواهد بود. وقتی این راحتی و آزادی اتفاق می‌ افتد شما می‌ توانید با صدای خودتان با مخاطبان تان ارتباط برقرار کنید و آواز شما به قلب مخاطب بنشیند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله مصوت های باز و مصوت‌ های بسته در خوانندگی را بررسی کردیم. در واقع آشنایی داشتن با انواع مصوت‌ های باز و بسته به خوانندگان کمک می‌ کند تا بهتر بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و عدم شناخت مصوت ها با عدم موفقیت در حرفه خوانندگی همراه است. در سایت ترنیم با انواع مصوت‌ های باز و بسته در خوانندگی، نحوه ادا کردن آن ها و غیره آشنا شوید. چون شناخت این مصوت ها به شما کمک می‌ کند قدم‌ های محکمی در زمینه خوانندگی و گویندگی بردارید و به موفقیت برسید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0