مهرداد توماری

مقیاس در موسیقی

مقیاس در موسیقی

مقیاس در موسیقی چیست؟ آیا تفاوت بین مقیاس‌ های ماژور و مینور را می‌ دانید؟ در زبان نظریه موسیقی همیشه یک بار فاصله بین نت‌ های مختلف وجود دارد. کوچک‌ ترین فاصله بین نت‌ ها نیز نیم مرحله یا نیمه در موسیقی غربی است. در واقع یادداشت‌ هایی که به طور کاملاً مستقیم در کنار هم قرار می‌ گیرند با یک دیگر نیم قدم فاصله دارند. این نیم قدم دقیقاً برابر با یک قدم کامل می‌ باشد. در این مقاله مقیاس در موسیقی را بررسی می‌ کنیم.

مقیاس در موسیقی چیست؟

گفتیم که در زبان نظریه موسیقی همیشه یک گام فاصله‌ ای که بین نت‌ های مختلف زمین وجود دارد. کوچک‌ ترین فاصله بین نت‌ ها نیز نیم مرحله یا نیمه در موسیقی غربی است. یادداشت‌ هایی که به صورت مستقیم در کنار هم قرار می‌ گیرند با یک دیگر نیم قدم فاصله دارند که نیم قدم در کنار یک دیگر برابر با یک قدم کامل می‌ باشد.

در نظریه موسیقی غربی کوچک یا نیمه مرحله در واقع کوچک‌ ترین فاضله در بین نت‌ ها می‌ باشد. در صفحه پیانو نت C دقیقاً نیم پله C تیز پایین‌ تر است. هر گونه مقیاسی که تنها در نیم مرحله بتواند حرکت کند، مقیاس رنگی گفته می‌ شود. اگر این مقیاس را بر روی صفحه پیانو بنوازید، هر کدام از کلیدهای سفید و کلیدهای سیاه را به ترتیب می نوازید، یعنی همه ۱۲ تن. نوازندگان و آهنگسازان به ندرت و بسیار کم از مقیاس‌ های رنگی استفاده می‌ کنند، چون مرکز تناژ ندارد. با این حال مقیاس رنگی در برخی ژانرها استاندارد نیز معرفی می‌ شود که مهم‌ ترین آن ها جزو کلاسیک معاصر و جاز می‌ باشد.

مراحل کامل مقیاس موسیقی

مرحله کامل در مقیاس موسیقی در واقع فاصله‌ ای است که بین دو نت وجود دارد و یک نت در بین آن ها قرار گرفته است. به بیان دیگر یک مرحله کامل مقیاس برابر است با دو نیمه صدا یا دو نیم مرحله. مثلاً اگر نت سی را می‌ زنید یک پله بالاتر از آن نت دی و یک پله کامل زیر آن بی مسطح قرار دارد. پس مقیاسی که بتواند در فواصل مرحله‌ ای پیشروی کند، به صورت یک مقیاس تن کامل می‌ باشد. این نوع مقیاس‌ ها تقریباً اثیری و ناپایدار به نظر می‌ رسند.

سنگ بنا در هنر موسیقی غربی مقیاس اصلی آن می‌ باشد که دارای هفت نت است. با شروع کردن از پایین‌ ترین نت و بالا رفتن تمامی مقیاس‌ ها بدون هیچ گونه توجهی به امضای کلیدی در الگوی آن ها پیشرفت می‌ کنند. مقیاس جزئی در موسیقی غربی بخش اساسی است و سه مقیاس جزئی به صورت مقیاس مینور هارمونیک، مقیاس مینور طبیعی و مقیاس مینور ملودی وجود دارد، اما در واقع این مقیاس مینور طبیعی است که رواج بیش تری در موسیقی غربی پیدا کرده است.

فرمول تشکیل شدن یک مقیاس بزرگ فرمول بسیار ساده‌ ای است. این فرمول می‌ تواند جهت تشکیل شدن مقیاس بزرگ تر اعمال شود. توجه کنید که ۱۲ نیمه وجود دارد که می‌ تواند اکتاو را در هنر موسیقی غربی تشکیل دهد. تمامی تن‌ ها و نیمه تنه‌ ها وجود دارند و نیم تنه‌ ها به علت رفتن نیمه قدم به پایین یا بالا از کل تن تشکیل می‌ شوند. هر کدام از این نیم تنه‌ ها می‌ توانند ۱۲ نیمه را تشکیل دهند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مقیاس در موسیقی پرداختیم و گفتیم که در زبان نظریه موسیقی این نت‌ های مختلف زمین یک گام فاصله وجود دارد و کوچک‌ ترین فاصله در بین نت‌ های هنر موسیقی غربی نیمه یا نیم مرحله است. با ورود به دنیای هنر موسیقی شما با مقیاس ماژور و مقیاس مینور آشنایی پیدا خواهید کرد و در واقع آشنایی با مقیاس در روند موفقیت شما تاثیرگذار خواهد بود.

در سایت ترنیم با مقیاس در موسیقی، مقیاس ماژور، مقیاس مینور، تفاوت بین دو مقیاس ماژور و مینور و غیره آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0