مهرداد توماری

نام نت‌ های موسیقی

نام نت‌ های موسیقی

نام نت‌ های موسیقی چیست؟ آیا با روش نام گذاری و نکات کاربردی انواع نت‌ های موسیقی آشنا هستید؟ در هنر موسیقی غربی به ویژه در کشورهای انگلیسی زبان نت‌ ها به ترتیب گام‌ های صعودی و پس از پشت سر گذاشتن یک سری تکرارها و با استفاده کردن از هفت حروف الفبای انگلیسی نام گذاری می‌ شوند. البته به جز این نت‌ ها پنج گام دیگر نیز در انتهای همین نت‌ ها قرار دارند. در این مقاله نام نت‌ های موسیقی، روش‌ های نام گذاری و نکات کاربردی آن را بررسی می‌ کنیم.

نام نت‌ های موسیقی، روش‌ های نام گذاری و همه نکات کاربردی

در حالت عادی هیچ فرقی ندارد که نت‌ های میانی را چگونه نام گذاری کنیم، مثلاً نتی که بین لا و سی قرار گرفته است را می‌ توانیم به صورت لا دیز یا سی بمل بنامیم. اما اگر بخواهیم در کلید موسیقی همین نام گذاری را انجام دهیم که معمولاً در کلیه نت های موسیقی غربی به این شکل است، باید از نام‌ هایی استفاده کنیم که کاملاً از قواعد نت نویسی در هنر موسیقی غربی پیروی می‌ کنند.

در هنر موسیقی غرب به ویژه در کشورهای انگلیس زبان معمولاً نت‌ ها را به ترتیب گام‌ های صعودی و پس از پشت سر گذاشتن یک سری تکرارها و در نهایت با استفاده کردن از هفت حروف الفبای انگلیسی نام گذاری می‌ کنند. البته به جز این هفت نت ۵ گام دیگر نیز انتهای این نت‌ ها قرار می‌ گیرد.

نت‌ های میانی را اساس رابطه‌ ای با نت‌ های بین خودشان دارند، نام گذاری می‌ شوند. معمولاً نتی که بین لا و سی قرار گرفته است را هم می‌ توانیم به صورت لا دیز گذاشت، چون از نت لا ریزتر می‌ باشد، هم می‌ توانیم آن را به صورت سی بمل بگذاریم، چون از نت سی بم تر است. با این استدلال‌ ها می‌ توان نتی که بین دو و ر قرار گرفته است را به صورت دو دیز یا ر بمل گذاشت. نت‌ هایی که میان جفت‌ های دیگر قرار دارند را نیز به همین روش می‌ توانیم نام گذاری کنیم، به جز نت‌ های سی و دو و نت‌ هایی مانند می و فا چون این نت‌ ها در بین خودشان نت بمل و دیز ندارند.

پس به طور کلی برای نت‌ های مختلف ۱۲ نام وجود دارد. البته واضح است که تعداد و مقدار واقعی نت‌ ها بیش تر از ۱۲ عدد باشد، یعنی هر چه که مقدار نواک در صدا تغییر پیدا کند، نام نت‌ ها نیز به همان تعداد تکرار می‌ شود. مثلاً در صفحه پیانو اگر به دقت نگاه کنید، متوجه این موضوع می‌ شوید. چون نت‌ های با کلید سفید پیانو به ترتیب در انتها و آخرین کلید تکرار می‌ شود، اما در کلیدهای سیاه پیانو نسخه دیز کلید بم تر کناری یا همان نسخه بمل کلید زیرتر کناری می‌ باشد. بنابراین هر کدام از کلیدهای پیانو با کلیدی که از آن عقب‌ تر یا جلوتر است، همنام می‌ باشد. به عبارتی رابطه‌ ای که بین دو کلید همنام وجود دارد، اکتاو نامیده می‌ شود.

گام کلیدهای سیاه در پیانو از نظر نواک وسط دو عدد از کلیدهای سفید کناری قرار می‌ گیرد. این گام‌ ها نخستین بار با تغییر گام‌ هایی طبیعی به وجود آمدند و به مرور زمان و طی قرن‌ ها وارد هنر موسیقی کر شدند. در حال حاضر تمامی این گام‌ ها دارای جایگاه یکسانی هستند و در موسیقی غربی از موسیقی یونان باستان برگرفته شده اند.

سخن پایانی

در این مقاله نام نت‌ های موسیقی را بررسی کردیم. در واقع دنیای نت‌ های موسیقی متفاوت است و در بیش تر کشورها به ویژه کشورهای انگلیسی زبان آن ها را با حروف الفبای انگلیسی نام گذاری می‌ کنند. برای ورود به دنیای موسیقی و نوازندگی، آشنایی با نت‌ ها امر بسیار ضروری است که حتماً باید آ نها را فرا بگیرید، چون در صورت آشنایی دقیق با این نت‌ ها می‌ توانید نواختن دقیق و صحیح سازهای مختلف را انجام دهید. در سایت ترنیم با نام نت‌ های موسیقی، روش‌ های نام گذاری و همه نکات کاربردی و دیگر نکات مربوط به نام گذاری نت‌ ها بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0