مهرداد توماری

نقش سقف دهان در خوانندگی

نقش سقف دهان در خوانندگی

نقش سقف دهان در خوانندگی چیست؟ چگونه می‌ توان از سقف دهان به طرز صحیح و مناسبی در خوانندگی استفاده کرد؟ آیا شما با تکنیک‌ های مختلف بالا بردن سقف دهان آشنایی دارید؟ قسمت انتهایی دهان یا همان سقف دهان مانند یک در است که به هنگام خوانندگی کاملاً باز می‌ باشد و نقش بسیار مهمی را در هنگام ادا کردن کلمات ایفا می‌ کند. در این مقاله نقش سقف دهان در خوانندگی را بررسی می‌ کنیم.

نقش سقف دهان در خوانندگی

گفتیم که قسمت انتهایی دهان یا همان سقف دهان مانند یک دری می‌ باشد که در هنگام خوانندگی به طور کامل باز است. بسیاری از کارشناسان در حوزه خوانندگی عقیده دارند که سقف دهان در هنگام خواندن به اندازه کافی بالا می‌ رود و می‌ تواند فضای کافی و مناسبی را ایجاد کند. این فضا برای ایجاد کردن رزونانس مناسب بسیار مهم و ضروری است. چون با بالا رفتن خود از ورود صدا به مجاری بینی پیشگیری می‌ شود. در حقیقت سقف دهان به صورت یک مانع بزرگ در برابر رزونانس صوتی می‌ باشد که به جای وارد شدن مستقیم به حفره دهان به حفره بینی ختم می‌ شود.

به بیان دیگر باید گفت که سقف دهان به صدای شما این اجازه را می‌ دهد تا به طرز درست و صحیحی از طریق حفره دهانی صدای رسا و طنین اندازی خلق کنید. چون سقف دهان قدرت خودش را با آکوستیک به دست می‌ آورد و می‌ تواند موجب بهبود هارمونیک‌ ها شود و لحن صدا را نیز با کیفیت کند.

برای این که بتوانید با نقش سقف دهان برای ایجاد صدای رسا آشنا شوید، به این فکر کنید که هنگام بلعیدن غذا حنجره شما کاملاً بالا می‌ آید و در واقع یک پل در برابر حنجره به وجود می آورد که می‌ تواند راه‌ های هوایی را مسدود کند و موجب حفاظت آن ها شود. علاوه بر آن که از ورود غذا به قسمت مری نیز پیشگیری می کند. سقف دهان هنگام بالا رفتن می‌ تواند فضای بیش تری را نیز ایجاد کند که این فضا نقش بسیار موثر جهت تولید کردن صدای طنین انداز دارد.

جهت آماده کردن سقف دهان برای خوانندگی شما باید بتوانید زبان خودتان را به خوبی در دهان حرکت داده و سقف دهان تان را لمس کنید، سپس زبان تان را پایین بیاورید. در این حالت است که کاملاً درک خواهید کرد نحوه برخورد زبان با سقف دهان در خلق کردن صدای طنین انداز چه تاثیر بسزایی دارد.

نحوه کنترل کردن سقف دهان

گاهی تلاش برای کنترل کردن سقف دهان به یک عادت بد تبدیل می‌ شود چون می‌ تواند نفس کشیدن و فک بالا را نیز کاملاً درگیر کند. فراموش نکنید که هدف از بلند شدن در قسمت سقف دهان مسدود نشدن راه بینی می‌ باشد. برای درک این مطلب شما یک فنجان فلزی بزرگ و کروی را در نظر بگیرید، در این حالت صدایی کاملاً طنین انداز ایجاد می‌ شود، چون فضای بین سطح و منبع صدا بزرگ تر از فضای فنجان خواهد بود. این موضوع کاملاً مطابق و مشابه با سقف دهان می‌ باشد و با بلند شدن قسمت سقف دهان یک فضای بزرگ به وجود می‌ آید و این فضا به خواننده اجازه می‌ دهد تا حجم بیش تر و بالاتری را در آواز خوانی تجربه کند.

توصیه ما جهت به دست آوردن چنین تجربه‌ ای، تمرین به صورت مکرر و روزانه است. این تمرین مشابه تا زمانی است که شما خمیازه می‌ کشید که طی آن فک باز شده و زبان شما کاملاً به سمت گلو متمایل خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله نقش سقف دهان در خوانندگی را بررسی کردیم. گفتیم که سقف دهان می تواند مانند یک حفره بزرگ عمل کند و می‌ تواند فضای زیادی را هنگام خوانندگی به وجود بیاورد. این فضا در ایجاد کردن صدای طنین انداز و رسا نقش بسیار موثری دارد و خواننده باید بتواند هنگام خوانندگی از این ویژگی یعنی استفاده کردن از سقف دهان استفاده لازم را ببرد. در سایت ترنیم با نقش سقف دهان در خوانندگی، نحوه استفاده کردن صحیح از سقف دهان در هنگام خوانندگی و تاثیر آن جهت ادا کردن صدای رسا و‌ طنین انداز آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0