مهرداد توماری

چگونه صدای شفاف و نرمی داشته باشیم؟

چگونه صدای شفاف و نرمی داشته باشیم؟

چگونه صدای شفاف و نرمی داشته باشیم؟ چگونه می‌ توان در هنگام خوانندگی صدایی نرم را تجربه کرد؟ آیا می‌ توان با انجام تمرینات مختلف به چنین ویژگی دست پیدا کرد؟ برای داشتن یک صدای خوب، شفاف و نرم نیاز به، به کار گیری چندین توصیه مهم و کوچک و هم چنین تمرین مداوم است تا بتوانید صدای خوبی را در خوانندگی تجربه کنید. در این مقاله مواردی را که می‌ توانند به ایجاد صدای شفاف و نرم کمک کنند، بررسی می‌ کنیم.

چگونه صدای شفاف و نرمی داشته باشیم؟

برای داشتن صدای شفاف و نرم در خوانندگی مراحل زیر را به شما توصیه می‌ کنیم:

  1. صحبت کردن با صدای بلند

در اولین قدم سعی کنید صدای صحبت کردن شما بلند و واضح باشد، چون اگر با صدای آهسته و یا به صورت من من کنان صحبت کنید، ممکن است دیگران شما را نادیده بگیرند یا حرف تان را قطع کنند. برای این کار یا کاملاً سکوت کنید یا وقتی در موقعیت صحبت کردن قرار می‌ گیرید با تن بالا و صدای رسا صحبت کنید. البته دقت کنید این کار همیشه ضروری نیست و گاهی ممکن است اثرات منفی به همراه داشته باشد.

  1. صحبت کردن آرام و شمرده

تند تند صحبت کردن عادت بسیار نامناسب است، چون اطرافیان شما نمی‌ توانند صحبت‌ های شما را دنبال کنند و گاهی اوقات اصلاً متوجه این موضوع نمی‌ شوند که شما چه می‌ گویید. این موضوع موجب می‌ شود که در ادامه به صحبت‌ های شما توجهی نداشته باشند. پس آرام و شمرده حرف زدن را به یک عادت تبدیل کنید. البته لحن صدای شما در این حالت نباید بیش از حد معمول کش‌ دار و آهسته باشد. سرعت و لحن ایده‌ آل جهت صحبت کردن معمولاً بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کلمه ادا در هر دقیقه می‌ باشد.

  1. تلفظ درست کلمات

از مهم‌ ترین جنبه‌ های درست صحبت کردن شمرده و واضح صحبت کردن می‌ باشد، یعنی شما باید بتوانید تک تک کلمات را به خوبی و درستی تلفظ کنید. برای این کار سعی کنید هنگام صحبت کردن دهان تان را باز کنید و زبان، لب‌ ها و دندان‌ ها را نیز در حالت مناسبی نگه دارید. این کار بسیار به پیشگیری از لکنت زبان کمک می‌ کند. شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد، اما با تمرین می‌ توانید این کار را برای خودتان آسان کنید.

  1. نفس عمیق کشیدن

برای این که صدای بی‌ نقص و رسا داشته باشید، تنفس عمیق بسیار مهم است. بسیاری از افراد در هنگام صحبت کردن به صورت کوتاه و سریع نفس می‌ کشند که باعث می‌ شود صدایی نارسا و غیرطبیعی داشته باشد، برای این کار سعی کنید نفس عمیق را تمرین کنید. موقع برخاستن و نشستن چانه خودتان را بالاتر نگه دارید و از عمق ریه‌ های خودتان نفس بکشید.

  1. بالا و پایین بردن تن صدا

تن صدا نیز در جذب مخاطب و کیفیت صحبت کردن تاثیر زیادی دارد، چون اگر صدای شما لرزان و ضعیف باشد، مخاطب متوجه اضطراب شما خواهد شد، اما صدای هموار و صاف همواره آرام بخش خواهد بود. برای این کار سعی کنید تن صدای خودتان را کنترل کرده و آن را آرام نگه دارید. حتی می‌ توانید با خواندن یک متن با صدای بسیار بلند کنترل کردن لحن را تمرین کنید و حتماً کلماتی که قصد تاکید آن ها را دارید را با صدای بلندتری ادا کنید.

در واقع تمامی این مهارت‌ ها در کنار یک دیگر می‌ توانند به داشتن یک صدای رسا و خوب کمک کنند که در خوانندگی و گویندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کردن صدای شفاف و نرم پرداختیم و این موضوع را بررسی کردیم که چگونه می‌ توان صدای شفاف و نرمی داشت و از آن جهت صحبت کردن، سخنرانی و خوانندگی استفاده کرد؟ چند نکته و مورد مهمی که می‌ تواند بر روی تنش صدای شما تاثیرگذار باشد و شما را جهت داشتن صدای شفاف و نرم یاری کند را توضیح دادیم. در سایت ترنیم دلایل و ویژگی‌ های داشتن صدای شفاف و نرم، مواردی که می‌ تواند صدای شفافی را برای شما ایجاد کند و غیره را بیش تر دنبال کنید..

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0