مهرداد توماری

چگونه نت های بالا را بخوانیم؟

چگونه نت های بالا را بخوانیم؟

چگونه نت های بالا را بخوانیم؟ آیا با نحوه خواندن نت‌ های بالا به طور صحیح آشنا هستید؟ چه تکنیک‌ هایی را جهت خواندن نت‌ های بالا می‌ شناسید؟ آموزش خواندن نت‌ های بالا بسیار زمان بر و آهسته است و هرگز نمی‌ توانید با اعمال فشار و زور نت های بالا را بخوانید، بلکه در این حالت تنها فریاد خواهید زد، بنابراین می‌ توان گفت خواندن نت‌ های بالا بسیار مهم و با اهمیت است. در این مقاله به نحوه خواندن نت‌ های بالا و راهکارهای کاربردی در این خصوص می‌ پردازیم.

چگونه نت‌ های بالا را بخوانیم؟

  1. تنفس صحیح و درست

اولین قدم جهت خواندن نت‌ های بالا به طرز صحیح، تنفس درست و صحیح می‌ باشد، چون عبور هوا از تارهای صوتی با یک تنفس صحیح به ارتعاش درمی‌ آید. بنابراین همواره یک تنفس صحیح را پایه و اساس خوانندگی بدانید. چون در هنگام خوانندگی اگر عبور کردن هوا از بین تارهای صوتی شما بیش از مقدار معمولی باشد، مشکل به وجود می‌ آید. اگر هوا کم باشد نیز باز هم مشکل خواهد بود، بنابراین تنفس صحیح با تمرینات تنفسی به وجود می‌ آید و نقش مهمی را در اجرای نت‌ های بالا ایفا می‌ کند.

  1. پشتیبانی نفس

به طور روزانه تمرینات تنفسی را انجام دهید. به این ترتیب دیافراگم شما روز به روز قوی‌ تر و بازتر خواهد شد و یک دیافراگم قوی نفس‌ های شما را قدرتمند کرده و در نهایت نیز به اجرا کردن نت‌ های سنگین بالا کمک زیادی می‌ کند.

جای صدا در نت‌ های پایین باید درست باشد، خواندن نت‌ های بالا بسیار زمان بر و آهسته است، اگر در خواندن نت‌ های پایین ضعف دارید، قطعاً نخواهید توانست نت‌ های بالا را به درستی اجرا کنید. پس برای خواندن نت‌ های بالا عجله نکنید و سعی کنید ابتدا نت‌ های پایین را به درستی ادا کنید. این موضوع در میان آقایان اهمیت زیادی دارد، چون ابتدا باید بتوانند صدای میانه، صداهای بم و سپس نت‌ های بالا تمرین کنند. دقت کنید که خواندن نت‌ های بالا هرگز با فشار آوردن ادا نمی‌ شود و در نهایت گرفتگی صدا را برای تان رقم می‌ زند.

  1. داشتن توقعات منطقی

شک نکنید که شما به میزان تلاش، توانایی، علم و پشتکار خودتان پیشرفت می‌ کنید. وقتی از تکنیک‌ های مختلف خوانندگی چیزی نمی‌ دانید این توقع را نداشته باشید که بتوانید با افرادی که از مدت‌ ها قبل این تکنیک‌ ها را یاد گرفته‌ اند یکسان باشید و رقابت کنید. اگر هم این تکنیک‌ ها را می‌ دانید حتماً باید با پشتکار و تلاش مداوم آن ها را تقویت کنید. به این طریق قدرت صدای شما با گذشت زمان بهتر و بیش تر خواهد شد. چون فراگیری نت‌ های بالا نیاز به تمرینات علمی، مداوم و اصولی و البته با تمرکز بالا دارد.

  1. گرم کردن صدا پیش از خوانندگی

وقتی از خواب بیدار شوید، حتماً گلوی شما خشک است. در این حالت خوردن آب به ویژه آب ولرم کمک زیادی به باز شدن گلوی تان می‌ کند، علاوه بر آن که باید از تکنیک‌ های مختلف باز شدن صدا نیز استفاده کنید. در غیر این صورت اگر بخواهید شروع به خواندن کنید واضح است که نخواهید توانست خوب بخوانید و ممکن است احساس خارش و ضعف در گلوی خودتان را داشته باشید.

  1. باز کردن فک

وقتی که سرگرم گرم کردن تن صدا با حرف آ هستید، باید تا حد امکان دهان خودتان را باز کنید و هر دو فک بالا و پایینی را تا جایی که ممکن است از یک دیگر فاصله دهید. در واقع خواندن با فک بالا را به یک عادت تبدیل کنید. هنگام خواندن قطعه مورد نظر نیز مواردی مانند تنفس عمیق را فراموش نکنید و اگر با نتی برخورد کردید که اجرای آن برای شما دشوار بود، هنگام رسیدن به آن نت دهان تان را کاملاً تا انتها باز کنید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نحوه خواندن نت‌ های بالا را توضیح دادیم. جهت یادگیری نت‌ های بالا و نحوه صحیح خواندن آن ها ابتدا باید نت های پایین را یاد بگیرید، سپس با تمرین‌ های مداوم به ادا کردن نت‌ های بالا بپردازید. علاوه بر آن که تکنیک‌ های ذکر شده در این مقاله را نیز به کار بگیرید تا بتوانید نت های بالا را به طرز صحیحی بخوانید، چون نت‌ های بالا بسیار در خوانندگی اهمیت دارند و یادگیری آن ها زمان بر و آهسته است. در سایت ترنیم با نحوه خواندن نت‌ های بالا، تکنیک‌ های رایج جهت خواندن این نت ها و نکات موثر جهت تمرین نت‌ های بالا آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0