مهرداد توماری

گام در موسیقی

گام در موسیقی

گام در موسیقی چیست؟ آیا با گام در موسیقی آشنایی دارید؟ آیا نقش گام در موسیقی را می‌ شناسید؟ گام توالی چند نت می‌ باشد که به صورت ترتیب ارتفاع مرتب می‌ شوند و گستره صوتی آن ها دوازده و نیم پرده کاملاً متساوی یا یک اکتاو می‌ باشد. گام ممکن است به صورت پایین رونده یا بالارونده نیز باشد، یعنی ارتفاع نت‌ ها در گام به صورت نزولی یا صعودی مرتب شده باشند. در این مقاله گام در موسیقی را بررسی می‌ کنیم.

گام در موسیقی چیست؟

در دنیای هنر موسیقی گام از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین موضوعاتی است که یک هنرجو باید یاد بگیرد. در واقع می‌ توان گام را پایه و اساس موسیقی دانست، بنابراین یاد گرفتن گام‌ ها و هم چنین نمودارهای آن موجب می‌ شود هنرجو پیشرفت قابل توجهی جهت یادگیری موسیقی جدید و ترانه سرایی به دست بیاورد. به بیانی می‌ توان گفت که گام موسیقی به گروهی از نت‌ ها گفته می‌ شود که در خارج یا داخل توالی نواخته شده و می‌ توانند به صورت نزولی یا صعودی صدای دلنشینی داشته باشند. اگر دیدید که یک خواننده یا ترانه سرا در حال گرم کردن حنجره خودش است، احتمالاً در آن لحظه ‌گام های مختلف موسیقی را برای خودش می‌ خواند. البته این تعاریف از گام در واقع بسیار ساده و خام هستند. یک تعریف دیگر برای گام موسیقی این است که می توانیم نت‌ های هر گام موسیقی را به عنوان الفبا در یک زبان بدانیم. مانند انواع مختلف زبان‌ ها که حروف و الفبای مختلفی دارند گام موسیقی نیز می‌ تواند حروف و نت‌ های مختلفی داشته باشد.

گام‌ ها انواع مختلف و متفاوتی دارند و از رایج‌ ترین آن ها در موسیقی گام‌ های ماژور و مینور هستند که در این قسمت به معرفی این دو گام اصلی می‌ پردازیم:

  1. گام ماژور

اولین قدم جهت ساختن گام‌ های ماژور این است که بتوانیم هفت حرف اولیه در حروف الفبای زبان انگلیسی را بنویسیم. مثلاً اگر اولین گام ماژور با نت C شروع شده باشد دقیقاً همین کاری که گفتیم را انجام می‌ دهید، یعنی حروف الفبا را به همان ترتیب می‌ نویسید، با این تفاوت که باید آن را با نت C آغاز کنید.

بر روی دستگاه پیانو دکمه های سفیدی وجود دارد که همان نت‌ ها می‌ باشند. اگر بتوانید کلیدهای سفید را از C تا B بزنید، در واقع گام‌ های ماژول را شنیده‌ اید. این یک روش عالی و بسیار ساده جهت نواختن اولین گام از بین تمامی گام‌ ها در موسیقی بر روی دستگاه پیانو می‌ باشد.

  1. گام مینور

اولین گام غیر ماژوری را گام مینور می‌ گویند که به چندین روش متفاوت می‌ توانیم این گام را اجرا کنیم. در ساده‌ ترین روش باید یکی از گام‌ های ماژور را تصور کنیم و آن را به گونه‌ ای بازنویسی کنیم که این گام با نت یا پله ششم شروع شود.

در گام‌ های C ماژور حرف های C D E F G A B را داریم. در این گام حرف a جایگاه نت ششم را دارد، حال اگر همین گام را به صورتی بنویسیم که با حرف a آغاز شود الگوی A B C D E FG به دست می‌ آید که به آن یک گام مینور می‌ گویند.

تنها کاری که در این گام انجام دادیم، این بود که گام ماژور را به صورت نت یا درجه ششم نواختیم. به این ترتیب در نت ششم، به مینور طبیعی دست پیدا کردیم. گام مینور به صورت گام مینور هارمونیک می باشد که بسیار به گام مینور طبیعی شباهت دارد و همان نت‌ های گام مینور طبیعی هستند و تنها یک تفاوت در آن ها دیده می‌ شود. یعنی نت هفتم که در مینور طبیعی به طور معمول نتی بمل بود به حالت اولیه و طبیعی برگشت و در واقع به همان شکلی باقی ماند که در گام ماژور بود.

سخن پایانی

در این مقاله گام‌ های موسیقی را بررسی کردیم. می‌ توانیم گام‌ های موسیقی را در واقع زبان موسیقیایی بدانیم که دارای نت‌ های مختلفی می‌ باشند. این گام‌ ها در موسیقی این امکان را ایجاد می‌ کنند تا موسیقیدان ردیف‌ ها، ملودی‌ ها، تک خوانی و حتی بداهه نوازی‌ ها را طوری بسازد که کاملا آهنگین و منسجم به گوش برسند. در سایت ترنیم بیش تر با گام‌ های موسیقی آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
seokar

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

0